Existentialism is an intellectual-philosophical current that considers man as the center of existence, in which man, with all his existential and mental dimensions, is confronted with various problems, especially ontological problems. Albert Camus and Sadegh Hedayat were among the authors whose components of the school of existentialism are found in some of their stories. The present article uses analytical-comparative method to study the principles and features of existential philosophy in Albert Camus' alien novel and the story of Sadegh the stray dog. The results of this study show that most of the components of the school of existentialism are present in these two works, explaining that some components such as "loneliness" and "nostalgia" are more prominent in the story of the stray dog, some components such as "Meaninglessness and emptiness" and "pessimism and skepticism" are stronger in the alien, and some components such as "hope and despair", "determinism" and "mortalism and suicide" are exchanged in both works.
اسکویی، سیامک (1388). «کوچۀ بیانتها... .» گلستانه. شمارۀ 103. صص 87 ـ 86. اشو (1382). راز. ترجمۀ محسن خاتمی. تهران: فراروان. المناصره، عزالدین (1984). «بیان الأدب المقارن، أشکالیات الحدود.» أعمال الملتقی ألاول للمقارنین العرب. الجزائر: دیوان المطبوعات الجامعیه. صص 136 ـ 115. بهارلو، محمد (1379). «عشق و مرگ در آثار صادق هدایت.» گلستانه. شمارۀ 17 و 18. صص 91 ـ 88. بهارلو، محمد (1372). مجموعهای از آثار صادق هدایت. تهران: طرح نو. بیات، عبدالرسول (1381). فرهنگ واژهها. قم: مؤسّسۀ اندیشه و فرهنگ دینی. تقویفرد، حمید (1395). «مفهوم انسان در فلسفۀ اگزیستانسیالیسم با تأکید بر آثار آلبر کامو.» پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشکدۀ هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس. دستغیب، عبدالعلی (1354). فلسفههای اگزیستانسیالیسم. تهران: بامداد. ربّانی، علی (1367). «تحلیلی از آزادی انسان در مکتب اگزیستانسیالیسم.» درسهایی از مکتب اسلامی. شمارۀ 9. صص 57 ـ 49. رضایی، الیاس (1380). «انسان، آزادی و خدا در تفکّر هیدگر.» کلام اسلامی. شمارۀ 37. صص 126 ـ 112. رماک، هنری (1391). «تعریف و عملکرد ادبیات تطبیقی.» ترجمۀ فرزانه علویزاده. ویژهنامۀ ادبیات تطبیقی (فرهنگستان زبان و ادب فارسی). شمارۀ 6. صص 73 - 54. زینلی، راضیه؛ شهرآیینی، سیّدمصطفی (1393). «بررسی مفهوم اضطراب از دیدگاه کییر کگارد و سارتر.» شناخت. شمارۀ 70. صص 180 ـ 151. سارتر، ژان پل (1344). اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر. ترجمۀ مصطفی رحیمی. تهران: مروارید. سارتر، ژان پل (1345). شیطان و خدا. ترجمۀ ابوالحسن نجفی. تهران: نیل. سارتر، ژان پل (1396). اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر. ترجمۀ مصطفی رحیمی. چاپ شانزدهم. تهران: نیلوفر. سلیمانی، جواد (1394). «نقد دیدگاههای مکتب اگزیستانسیالیسم دربارۀ هویت انسان.» پژوهشهای اعتقادی کلامی. شمارۀ 20. صص 48 ـ 36. شاهینی، علیرضا و محمدرضا نصر اصفهانی (1390). «مرگاندیشی هدایت: نگرشی فلسفی یاروانشناسانه.» پژوهش زبان و ادبیات فارسی. شمارۀ 23. صص 100 ـ 79. فرهنگی، علیاکبر (1395). اگزیستانسیالیسم از تئوری تا عمل. تهران: دنیای اقتصاد. قبادی، حسینعلی و جمالالدّین توماجنیا (1386). «ادبیات و بحرانهای فکری و اجتماعی در قرن 20.» کتاب ماه ادبیات. شمارۀ 2. صص 44 ـ 36. قوام، ابوالقاسم و عباس واعظزاده (1387). «نگاه اگزیستانسیالیستی به بخشهایی از شاهنامه.» ادبیات فارسی (دانشگاه آزاد مشهد). شمارۀ 18. صص 94 ـ 73. کامو، آلبر (1397). بیگانه. ترجمۀ امیرجلالالدّین اعلم. تهران: نیلوفر. کریمزاده، علی (1389). «نگاهی به بیگانۀ آلبر کامو.» حافظ. شمارۀ 74. صص 53 ـ 51. کمپانی زارع، مهدی (1389). «گزارش مؤلّف: هستی در آیینۀ نیستی: (درآمدی بر دیدگاه مرگاندیشی نزد هایدگر و کاربرد آن در هستیشناسی وی).» کتاب ماه فلسفه. شمارۀ 42. صص 135ـ 131. محمّداسماعیلزاده، سپیده (1392). «مطالعۀ تطبیقی هستیشناسی سارتر و کامو.» پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشکده زبانهای خارجه دانشگاه اصفهان. محمّدی، اویس و ابوالحسن امینمقدسی (1393). «بررسی تطبیقی مضامین هستیشناسانۀ عبداللّه البردونی و جلالالدّین مولوی.» ادب عربی. شمارۀ 2. صص 242 ـ 223. مردانی نوکنده، محمّدحسین (1381). «مبانی اگزیستانسیالیسم.» کیهان فرهنگی. شمارۀ 195. صص 31 ـ 28. مطهّری، مرتضی (1391). مجموعه آثار. جلد بیستودوم، چاپ هفتم. تهران: صدرا. مکّی، الطاهر أحمد (1987). الأدبالمقارن، أصوله، تطوّره و مناهجه. قاهره: دارالمعارف. موسوی، سیّدکاظم و فاطمه همایون (1388). «اگزیستانسیالیسم هدایت و بنبست نوستالژی در سگ ولگرد.» ادبپژوهی. شمارۀ 10. صص 156 ـ 137. نبیزاده اردبیلی، ندا و عسگر صلاحی (1395). «ردّ پایی از اگزیستانسیالیسم ادبی در داستان "انتری که لوطیش مرده بود"، اثر صادق چوبک.» پژوهشهای ادبی و بلاغی. شمارۀ 17. صص 78 ـ 65. نوالی، محمود (1379). فلسفههای اگزیستانس و اگزیستانسیالیسم تطبیقی. چاپ دوّم. تبریز: دانشگاه تبریز.هدایت، صادق (1349). بوف کور. چاپ سیزدهم. تهران: امیرکبیر. Sartre, Jean Paul (1973). Existentialism and Humanism. London: Haskell House Pubishers.
ahmadi, S., & gharayagh zandi, S. (2022). A Comparative Study of the Existentialist Themes of Camus's Alien Novel and the Story of Sadegh Hedayat. Interdisciplinary Studies of Literature, Arts and Humanities, 1(2), 23-42. doi: 10.22077/islah.2021.4570.1046
MLA
shahram ahmadi; Sayeh gharayagh zandi. "A Comparative Study of the Existentialist Themes of Camus's Alien Novel and the Story of Sadegh Hedayat". Interdisciplinary Studies of Literature, Arts and Humanities, 1, 2, 2022, 23-42. doi: 10.22077/islah.2021.4570.1046
HARVARD
ahmadi, S., gharayagh zandi, S. (2022). 'A Comparative Study of the Existentialist Themes of Camus's Alien Novel and the Story of Sadegh Hedayat', Interdisciplinary Studies of Literature, Arts and Humanities, 1(2), pp. 23-42. doi: 10.22077/islah.2021.4570.1046
VANCOUVER
ahmadi, S., gharayagh zandi, S. A Comparative Study of the Existentialist Themes of Camus's Alien Novel and the Story of Sadegh Hedayat. Interdisciplinary Studies of Literature, Arts and Humanities, 2022; 1(2): 23-42. doi: 10.22077/islah.2021.4570.1046