The Relationship between Primordial Images and Formal Symbols in Improvisational Painting, Case Study: Monavar Ramazani's Paintings

Document Type : Original Article

Authors

1 Ph.D Student of Art Research, Department of Art, Islamic Azad University, Science and Research Unit, Tehran, Iran.

2 Professor of French Language and Literature, Department of French Language and Literature, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran

Abstract

This study aims to investigate the ways in which the structures of human imagination have connections with primordial forms and symbols and shows how these early spontaneous images in humans transform such symbols into thoughts and artistic productions. It seems that human imagination is structured by generic forms based on ancient legends and myths. These forms have been systematized in the Nocturnal regime of imagination introduced by Gilbert Durand. Durand considers the structure of human imagination as a dynamic regime in a way that it can reveal primordial images with the help of symbols. This regime can reveal the relationship between human beings and cultures with the help of symbolic imagination. Monavar Ramazani's paintings are forms of imagination rooted in religious narratives, folk tales and oral literatures of her childhood. She has noted that she had first seen some of her paintings in her dreams before she started to paint them. The results of this study show that even though these painting aspire to be cultural images, they reveal a deep and symbolic connection with archetypes

Keywords

Main Subjects


ابراهیمی، آمنه (1398). شهر پریان: دنیای آرمانی زنان در تاریخ داستان‌‌سرایی ایرانیان. تهران: گل‌آذین.
اسماعیل‌پور مطلق، ابوالقاسم (1398). اسطوره، ادبیات و هنر. تهران: چشمه.
باشلار، گاستون (1399). شعلۀ شمع. ترجمۀ جلال ستاری. چاپ دوم. تهران: توس.
بهار، مهرداد (1398). پژوهشی در اساطیر ایران. چاپ چهاردهم. تهران: آگه.
بهارلو، محمد (1373). داستان کوتاه ایران. تهران: آگه.
پایدار نوبخت، فرشته؛ یوسفیان، محمدجعفر (پاییز و زمستان 1400). «فضای گفتمان در نمایشنامۀ افول، نوشتۀ اکبر رادی، با تکیه بر تئوری استعاره‌های مفهومی.» جستارهای زبانی. دورۀ دوازدهم، شمارۀ 4. صص 690ـ661.
حیدری، ملیحه (1393). «بررسی تخیل در آثار رضا عباسی بر اساس روش ژیلبر دوران.» پایان‌نامۀ کارشناسی ‌ارشد. دانشکدۀ معماری و هنر دانشگاه کاشان. 
رحمانی، نجیبه؛ شعبانی خطیب، صفرعلی (بهار 1395). «بررسی خیال و اسطوره در نقاشی قهوه‌خانه‌ای.» پژوهشکدۀ هنر. دورۀ سیزدهم، شمارۀ 42. صص 32ـ19.
سیدحسینی، رضا (1385). مکتب‌‌های ادبی. جلد دوم. تهران: نگاه.
شهبازی، رامتین؛ هاشمی، محمد (1390). «بررسی تأثیر هنر نقاشی بر گونۀ نمایشی پرده‌خوانی.» سومین سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی. تهران. تئاتر شهر.
عباسی، علی (1390). ساختارهای نظام تخیل از منظر ژیلبر دوران: کارکرد و روش‌شناسی تخیل. تهران: علمی فرهنگی.
عربشاهی، ابوالفضل (1395). نماد و نشانه‌شناسی فرهنگی. تهران: آرون.
قاسم‌پور، هما؛ شهبازی، رامتین؛ معینی‌الدینی، محمد (تابستان 1399). «مطالعۀ دگردیسی بیان تخیل در پرده‌خوانی بر اساس آرای ژیلبر دوران (مطالعۀ موردی: تصویر بهشت و جهنم).» رهپویۀ هنر/ هنرهای تجسمی. دورۀ جدید، شمارۀ 7. صص 28ـ17.
«گزارش تصویری خبرگزاری فارس از نقاشی‌های منوّر رمضانی.» ادارۀ کل صوت و تصویر. 6 تیر 1392. آرشیو خانۀ هنرمندان ایران. نمایشگاه نقاشی‌هایِ ننه حسن.
«گفتگوی اختصاصی افروز اسلامی با منوّر رمضانی.» صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران: شبکۀ خبر. 6 تیر 1392. آرشیو صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
گیرشمن، رومان (1349).  ایران از آغاز تا اسلام. ترجمۀ محمد معین. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
مورنو، آنتونیو (1376). یونگ، خدایان و انسان مدرن. ترجمۀ داریوش مهرجویی. تهران: مرکز.
نامورمطلق، بهمن (1392). درآمدی بر اسطوره‌شناسی: نظریه‌ها و کاربردها. تهران: سخن.
نصری، امیر (1400). تصویر و کلمه: رویکردهایی به‌ شمایل‌شناسی. چاپ سوم. تهران: چشمه.
یوسفی، محمدرضا (1394). اهورا جمشید. تهران: خانۀ ادبیات.
یونگ، کارل ‌گوستاو (1393). انسان و سمبل‌هایش. ترجمۀ محمود سلطانیه. چاپ نهم، تهران: جامی.
Eliade, Mircea (1952). Images and Symbols (Philip Maire, Trans.). Great Britain: Harvill Press. 
Greenberg, Clement (1961). Art and Culture. Boston: Beacon Press. 
Greenberg, Clement (1961). Art and Culture. Published by Beacon Press. Printed in the United States of America.
Johnson, Mark (1987). The Body in the Mind. Chicago & London: The University of Chicago Press.
«روایت نقاش‌‌شدن ننه‌‌حسن؛ هنرمند 72 سالۀ قیداری.» شبکۀ اطلاع‌رسانی راه دانا. 7 مرداد 1394. (https://www.dana.ir/news/377586html).
گالری سایان.  (www.cyanartgallery.com)
«گزارش تصویری از نمایشگاه نقاشی منور رمضانی مشهور به ننه‌‌حسن.» گالری شیرین. 30 مرداد 1394. (http://onlineartgallery.ir/?m_id=479&id=3122).