ادبیات تطبیقی کودکان. اثر ایمر اُسالیوان

نوع مقاله : معرفی و نقد کتاب‌

نویسنده

دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

چکیده

کتاب ادبیات تطبیقی کودکان به قلم ایمر اسالیوان، رسالۀ فوق دکتری وی به زبان آلمانی تحت عنوان komparatistik kinderliterarische برای دریافت کرسی استادی در نظام دانشگاهی آلمان بوده که انتشارات دانشگاه سی. وینتر آن را در هایدلبرک منتشر کرده است. این کتاب، به همت مؤلف از زبان آلمانی به انگلیسی و به کوشش مریم جلالی و محبوبه فرهنگی از زبان انگلیسی به فارسی ترجمه شده و نخستین چاپ آن، در قطع رقعی و جلد شومیز شامل 352 صفحه، در سال 1398 از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده است. این اثر در سال 2001 از سوی انجمن جهانی پژوهش در ادبیات کودک، به عنوان پژوهش برتر انتخاب شد و جایزة دوسالانة این انجمن را از آن خود ساخت. پژوهش­های اسالیوان (2002، 2005 و 2011)، استمرار تلاش­های وی را در حوزۀ ادبیات کودک و مطالعات تطبیقی نشان می­دهد. کتاب حاضر، با موضوع مطالعات تطبیقی ادبیات کودک و نوجوان، بر روشی استوار است که هم مبانی نظری و هم بحث­های کاربردی را شامل می­شود. در نوشتار حاضر، ساختار و محتوای کتاب پیش­گفته بررسی شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


اسالیوان، ایمر(1398). ادبیات تطبیقی کودکان. ترجمۀ مریم جلالی و محبوبه فرهنگی. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
جلالی، مریم (تابستان 1394). «مبانی نقد بینامتنیت در ادبیات تطبیقی کودک و نوجوان.» جستارهای نوین ادبی. دوره 48. شمارۀ 2 (پیاپی 189). صص 166ـ141.
خسرونژاد، مرتضی (1383). معصومیت و تجربه (درآمدی بر فلسفۀ ادبیات کودک). چاپ دوم. تهران: مرکز.
نامورمطلق، بهمن (1386). «ترامتنیت مطالعة روابط یک متن با دیگر متن‌‌ها.» پژوهشنامة علوم انسانی. شمارة 56. صص 98ـ83.
O’Sullivan, Emer (2002), “Comparing children’s literature”, gfl, No. 2, January, Pp. 32-56, link: https://www.researchgate.net/publication/253428293
O’Sullivan, Emer (2005), Comparative Children’s literature, London And New York, Routledge.
O’Sullivan, Emer (2011), “Comparative children’s literature: Theories and Methodologies”, Publications of the Modern Language Association of America (PMLA), V. 126, N.1, Pp. 188-196.