Myths and Legends, An Intertextual Application in Games and Toys

Document Type : Original Article

Authors

1 Associate Professor in Persian Language and Literature, Department of Persian Language and Literature, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran

2 Ph.D. in Art Research & sessional instructor, Invited Lecturer, Department of Painting, Al-Zahra University, Tehran, Iran

Abstract

Nowadays, new topics have appeared in interdisciplinary approaches to research. Such topics are not limited to theoretical aspects of the research. In humanities, they have been helpful in practical applications of literature. For example, involvement of literature in games and toys has been a breakthrough in the audience's reception of literature. Semiologists such as Roland Barthes have studied games and toys as texts along with many other sign systems. Having roots in the culture and literature (including myths and legends) of every land, these texts have the potential for re-production and reception in another artistic form, and thereby, provide the condition for practical application of literature. In this paper, after discussing the textuality of games and toys, we have addressed questions regarding elements of intertextuality in them derived from myths and legends and the implications of this interdisciplinary approach and its practical application on literature.
 This qualitative, descriptive- analytical paper, which considers games and toys as signs and texts, offers the readers a different way of reading of myths and legends. The discovery of the intertextual relationships between games, toys and myths and legends of any land is considered a strategy for creating games with a literary context and might also create a specific genre.

Keywords

Main Subjects


آلن، گراهام (1392). بینامتنیت. ترجمۀ پیام یزدانجو. تهران: مرکز.
احمدی، بابک (1381). ساختار و هرمنوتیک. چاپ دوم. تهران: گام نو.
اسد فلسفی‌‌زاده، سارا؛ محمدزاده، مهدی (1393). «اسباب‌‌بازی‌های چوبی سنتی در ایران: تداوم فرهنگ بومی.» فرهنگ مردم ایران. شمارۀ 38 و 39. صص 126ـ104.
بارت، رولان (1370). عناصر نشانه‌‌شناسی. ترجمۀ مجید محمدی. تهران: الهدی.
بارت، رولان  (1373). «مرگ نویسنده.» ترجمۀ داریوش کریمی. هنر. شمارۀ 25. صص 381ـ377.
بارت، رولان  (1386 الف). اسطوره، امروز. ترجمۀ شیرین‌دخت دقیقیان. تهران: مرکز.
بارت، رولان  (1386 ب). لذت متن. ترجمۀ پیام یزدانجو. چاپ چهارم. تهران: مرکز.
حسین‌‌زاده، علیحسین؛ نواح، عبدالرضا؛ نجفی شبانکاره، فریدون (1390). «بازآفرینی اسطوره‌های تاریخی در بازی‌های رایانه‌ای.» مطالعات قدرت نرم. سال اول، شمارۀ 4. صص 126-97.
رضایی، عرب‌علی (1382). واژگان توصیفی ادبیات. تهران: فرهنگ معاصر.
سلطان‌‌القرائی، صادق (1387). «اسطوره‌ها و شاهکارهای ادبی: خدمات کودک و نوجوان (در حوزۀ کتابداری).» دانشنامه. شمارۀ 1. صص 95ـ75.
سلیمانی، مرضیه (1389). «سایه‌های اسطوره در سویه‌های تاریخ‌‌نگاری.» کتاب ماه تاریخ و جغرافیا. شمارۀ 149. صص 73ـ68.
کراپ، الکساندر (1377). درآمدی بر اسطو‌‌ره‌‌شناسی: جهان اسطوره‌‌شناسی 1. ترجمۀ جلال ستاری. تهران: مرکز.    
کرایی‌شیراز، محمدصادق (1395). «طراحی اسباب‌‌بازی و بازی بر اساس اساطیر و شخصیت‌‌های باستانی ایران با رویکرد طراحی تعاملی و احساس‌‌گرا برای گروه سنی نوجوان و جوان.» پایان‌‌نامۀ کارشناسی ارشد. دانشکدۀ طراحی اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز.
کوثری، مسعود (1389). عصر بازی (بازی‌های ویدیویی و رایانه‌ای در جامعۀ معاصر). تهران: دریچۀ نو.
گیرو، پیر (1383). نشانه‌‌شناسی. ترجمۀ محمد نبوی. تهران: آگه.
محمودی، علی (1394). «شکل‌گیری ایران در اسطوره‌های آفرینش و هویت ملی در ایران.» راهبرد اجتماعی و فرهنگی. سال پنجم، شمارۀ 18. صص 143-107.
موسوی، هدی‌‌السادات؛ سراجی، فرهاد (1398). «ارزیابی کیفیت شش "بازی ‌جدی" تولیدشده در ایران.» مطالعات فرهنگ‌‌ـ ارتباطات. سال بیستم، شمارۀ 47. صص 287ـ265.
نامورمطلق، بهمن (1394). درآمدی بر بینامتنیت: نظریه‌ها و کاربردها. تهران: سخن.
ندایی‌‌فرد، احمد؛ اکبریان، الناز (1396). اسباب‌‌بازی و هویت کودک ایرانی. تهران: مرکب سفید.
یاحقی، محمدجعفر (1375). فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی در ادبیات فارسی. تهران: سروش.
Myers, David (2018). “A Toy Semiotics, Revisited.” In Magalhães, L., Goldstein, J. (Eds.), In Toys and Communication (Рp. 47-60). London: Palgrave Macmillan. 
Thibault, Mattia (2014, September 16-20). [Conference presentation] Toward a Semiotic Analysis of Toys. New Semiotics between Tradition and Innovation, 12th World Congress of Semiotics, Sofia 2014 New Bulgarian University. Southeast European Center for Semiotic Studies. Рp. 989- 998. https://iass-ais.org/proceedings2014/Semio2014Proceedings.pdf 
Thibault, Mattia (2016a). “Lotman and Play: For a Theory of Playfulness based on Semiotics of Culture.” Sign Systems Studies. 44 (3). Рp 295-325. https://doi.org/10.12697/SSS.2016.44.3.01 
Thibault, Mattia (2016b). “Notes on the Narratological Approach to Board Games.” KOME − an International Journal of Pure Communication Inquiry. 4 (2). Рp 74-81. http://dx.doi.org/10.17646/KOME.2016.26
Thibault, Mattia & Katriina Heljakka (2018, Jul 11-13). Toyification. A Conceptual Statement. 8th International Toy Research Association World Conference, International Toy Research Association (ITRA). Paris. 
https://hal-univ-paris13.archives-ouvertes.fr/hal-02083004/document