A comparative study of the story of the battle of Kay Khosro and Afrasiab in the paintings of Shahnameh Baysangri and Tahmasbi with the structuralist approach of Vladmirprop

Document Type : Original Article

Authors

1 Graduated M.A. Student of Architecture, ,Department of Architecture, Azad University , Kashmar, Iran

2 M.A. Student of Architecture, Department of Art, Ferdows Institute of Higher Education, Mashhad, Iran

3 M.A. Student of Painting, Department of Painting, University of Art, Yazd , Iran

Abstract

From the period of the Ilkhans, the first illustrated version of the Shahnameh was produced, and Ferdowsi's poems became a suitable background for illustration. Even though the painting "Battle of Kay Khosro with Afrasiab" in Shahnameh Baysonghory and Tahmasabi is inspired by Ferdowsi's poems, which is the same in both versions, but the paintings have different aspects due to the change in visual expression. It is important. are.The current research aims to analyze and compare the transformations of the authors' depictions to reveal the depth of the story. Therefore, it addresses the question of how the painters, relying on the theory of Vladmir Propp, have depicted the story of Kay Khosro's battle with Afrasiab.The method of analysis in this research is qualitative and the structuralism approach is used based on the theory of Vladmir Propp. Information is collected by the library method and the tool of sampling and observation. The results of this research show that both images undergo a structural transformation in comparison with Ferdowsi's Shahnameh. In this matter, reasons such as being influenced by political, military, social and religious norms, as well as the ideological conditions governing the time and context, and the personal beliefs of the kings as clients and schools governing painting have been effective.. Also, the personal style of the painters in the emergence of the characteristics of the illustration has caused a different perception of Ferdowsi's story. This indicates a kind of structural change in external and internal factors, such as the removal

Keywords

Main Subjects


اسکولز، رابرت (1380). درآمدی بر ساختارگرایی در ادبیات. ترجمۀ فرزانه طاهری. تهران: آگاه.
 انصاری یکتا، مریم؛ احمدی پیام، رضوان (1393). «بررسی تطبیقی پوشش زنان تصویرشده در شاهنامۀ بایسنقری و طهماسبی.» زن در فرهنگ و هنر. دورۀ ششم، شمارۀ 6. صص 551 ـ531 . 
پاکباز، رویین (1۳۸۳). نقاشی ایرانی از دیرباز تا امروز. تهران: زرین وسیمین.
 پورنامداریان، تقی؛ هاشمی، رقیه (1390). «تحلیل داستان ملکوت با تکیه بر رویکرد ساختارگرایانه.» ادب فارسی. دورۀ اول، شمارۀ 6. صص38ـ17.
 ده‌‌ده‌‌جانی، جواد؛ زارع ابرقویی، احمد (1397). «بررسی نقوش سپرهای جنگی در نگاره‌‌های شاهنامۀ بایسنقری و طهماسبی.» مطالعات هنر اسلامی. دورۀ چهاردهم، شمارۀ 32. صص 145ـ132.
زرین‌‌ایل، مهدی؛ کارگر جهرمی، وحید (1391). «نگارگری ایران در دوران تیموری.» تاریخ نو. دورۀ اول، شمارۀ 4. صص 177-143.
زمانی، مرتضی (1396). داستان‌‌های شاهنامه. تهران: فانوس دانش. 
سیم، استوارت (1388). ساختارگرایی و پساساختارگرایی. ترجمۀ بابک محقق. تهران: مؤسسۀ تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری متن.
 فردوسی، ابوالقاسم (1350). شاهنامۀ فردوسی (از روی نسخۀ خطی بایسنقری؛ محل نگهداری: کتابخانۀ سلطنتی). تهران: از طرف شورای مرکزی جشن شاهنشاهی ایران.
فرضی، حمیدرضا؛ فخیمی فاریابی، فرناز (1392). ریخت شناسی«هفت خوان رستم از شاهنامه فردوسی.» براساس نظریه ولادمیر پراپ. پژوهشنامه ادب حماسی.دوره نهم، شماره 16. صص 75-63. 
لطیفیان، نارملا (1381). «بررسی ویژگی‌های تطبیقی نگاره‌های ایرانی در دوران تیموری و صفوی.» پایان‌‌نامۀ کارشناسی ارشد. دانشکدۀ هنر، دانشگاه تربیت مدرس.
ماه‌‌وان، فاطمه (1396). شاهنامه‌‌نگاری، گذر از متن به تصویر. تهران: معین.
نجف‌‌پور، مجید (1382). «بررسی ویژگی‌های شاهنامۀ بایسنقری.» کتاب ماه تاریخ و جغرافیا. شمارۀ 93. صص 67ـ 66. 
یزدان‌‌پناه، مریم؛ سلطانی، سیدحسن (1389). «بررسی مکتب نگارگری دورۀ صفوی با استفاده از نگاره‌های شاهنامۀ شاه‌‌طهماسبی.» کتاب ماه هنر. شمارۀ 93. صص 77ـ68.
Canby, Sheila (2013). “Illuminating Shah Tahmasp’s Shahnameh.” In Robert Hillenbrand (Ed.), Ferdowsi, the Mongols and the History of Iran: Art, Literature and Culture from Early Islam to Qajar Persia (329-333). New York: I. B. Tauris.