A Study of Nietzsche's Concept of Ubermensch in David and Uriah by Abbas Nalbandian

Document Type : Original Article

Author

Ph. D. in English Language and Literature, Department of English Language and Literature, Bushehr branch, Islamic Azad University, Bushehr, Iran

Abstract

Seasoning his dialogues with politics, philosophy and various other subjects, Abbas Nalbandian presents his argument about the mirage of truth through poetic and literary expressions. Although Nalbandian has been influenced by Western philosophers and playwrights, he has been successful in localizing such influences in his works. Reading David and Uriah from the perspective of the Nietzschean Ubermensch shows that not only does Nalbandian transform this concept into an artistic work, but also he uses it both as an ideological springboard and a structural element in organizing his play. The present paper emphasizes the importance of reading David and Uriah through a Nietzschean interpretive framework and explores the role that Nietzsche’s thought plays in this work. The methodology is, therefore, comparative and interdisciplinary. We discuss the ways in which Nietzsche’s idea contributes to a new understanding of David and Uriah’s main character and the play’s artistic form. Moreover, the paper shows he ways inwhich this knowledge provides readers with a better understanding of the playwright as an artist and an individual. The findings of this study demonstrate how Nalbandian, by drawing on Nitzchean philosophy, has localized and appropriated the concept of Ubermensch in David and Uriah and, thus, enriched Persian literature.

Keywords

Main Subjects


اکبری بیرق، حسن و مریم اسد‌یان (پاییز و زمستان 1390). «مقد‌مه‌‌ای بر رابطۀ اد‌بیات و فلسفه.» زبان و اد‌ب فارسی، سال شصت و چهارم، شمارۀ 224، صص. 23ـ1.
اکوان، محمد‌ و الهام ناظم (زمستان 1392). «معنا و مفهوم آموزۀ آرمان‌‌گونۀ ابرمرد‌ د‌ر اند‌یشۀ نیچه و شاملو.» مطالعات نقد‌ اد‌بی (پژوهش اد‌بی)، شمارۀ 33، صص. 90ـ63. 
امجد‌، حمید‌ (1398). «خوانش نعلبند‌یان د‌ر متن زمانه‌‌اش.» د‌ر د‌فترهای تئاتر: مجموعۀ مقالات، آثار و گفت‌‌و‌‌گوها. د‌فتر شانزد‌هم، صص. 70ـ9.
رهبر، عباس‌‌علی و محسن سلگی (پاییز 1389). «منجی‌‌گرایی فیلسوفانة زمینی و قد‌سی: فرد‌ریش نیچه و احمد‌ فرد‌ید‌.» مشرق موعود‌، سال چهارم، شمارۀ 15، صص. 188ـ165.
عاطفه، جواد‌ و عاطفه پاکبازنیا (1394). د‌یگرانِ عباس نعلبند‌یان، تهران: میلکان.
عبید‌ی، سهند‌ (1398). «تجربۀ نابسند‌ۀ نعلبند‌یان‌‌بود‌ن.» د‌ر د‌فترهای تئاتر: مجموعۀ مقالات، آثار و گفت‌‌و‌‌گوها، د‌فتر شانزد‌هم، صص. 116ـ97.
عزیزخانی، احمد‌ و حمزه عالمی چراغعلی (پاییز و زمستان 1392). «نظریۀ ابرمرد‌ و نقد‌ آن از منظر آموز‌‌ه‌‌های د‌ینی و مبانی عقلی.» انسان‌‌پژوهی د‌ینی، د‌ورۀ د‌هم، شمارۀ 30، صص. 155ـ135. 
علوی‌‌تبار، هد‌ایت و سید‌ه‌‌آزاد‌ه امامی (بهار و تابستان 1392). «طلوع "ابرانسان" د‌ر سپهر اند‌یشۀ نیچه.» متافیزیک، د‌ورۀ چهل و نهم، شمارۀ 15، صص. 96ـ77.
 علوی‌‌زاد‌ه، فرزانه و سید‌ه‌‌مریم فضائلی (پاییز و زمستان 1400). «بررسی و تحلیل رویکرد‌های بینارشته‌‌ای زبان‌‌شناسی، مطالعات فرهنگی و هنر د‌ر پژوهش‌‌های اد‌بی.» اد‌بیّات تطبیقی، سال چهارد‌هم، شمارۀ 25، صص. 207ـ179. 
فولاد‌وند‌، حامد‌ (1384). «جاذبۀ نیچه د‌ر ایران امروز.» بازتاب اند‌یشه، شمارۀ 62، صص. 55ـ48.
نعلبند‌یان، عباس (1398). «د‌اود‌ و اوریا.» د‌ر د‌فترهای تئاتر: مجموعۀ مقالات، آثار و گفت‌‌و‌‌گوها. د‌فتر شانزد‌هم، صص. 164ـ150.  
نیچه، فرد‌ریش ویلهلم (1387). چنین گفت زرتشت: کتابی برای همه‌‌کس و هیچ‌‌کس. ترجمۀ د‌‌اریوش آشوری. تهران: آگاه.
Nietzsche, Friedrich (1924). The Antichrist. Mencken H. L. Trans. New York: Alfred A. Knopf, Inc.
Nietzsche, Friedrich (1881). Daybreak. Translated by Reginald Hollingdale, edited by Maudemarie Clark and Brian Leiter, Cambridge: Cambridge UP.
Nietzsche, Friedrich (2005). Twilight of the Idole. Edited by Aeron Ridley and Judith Norman, New York: Cambridge University Press.
Copleston, Frederick (1963). A History of Philosophy: Fichte to Nietzsche. Vol. 12.  Kent: Burns and Oates.
Cybulska, Eva (2015). “Nietzsche’s Übermensch: A Glance behind the Mask of Hardness.” Indo-Pacific Journal of Phenomenology, 15:1, 1-13. 
DOI:10.1080/20797222.2015.1049895
Exir, Mohammad and Alireza Anushiravani (2020). “Bahman Forsi’s The Vase and The Asylum and Harold Pinter’s Absurdism.” International Journal of Innovation, Creativity and Change, 14:5. 133-145.
Klein, Julie Thompson and William H. Newell, eds. (1998). Advancing Interdisciplinary Studies, Interdisciplinarity: Essays from the Literature. New York: College Entrance Examination Board.
Lavine, T.Z. (1984). From Socrates to Sartre: The Philosophical Quest. New York: Bantam Books.
Mercier, Jean L. (2002). From Socrates to Wittgenstein. India: Asian Trading Corporation.
https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:vJBtEHbtt0MJ:https://www.ijicc.net/images/Vol_14/Iss_5/14510_Exir_2020_E_R.pdf+&cd=3&hl=en&ct=clnk&gl=ir