A Psychoanalytical Study of Dehumanization in Bakhtyiar Ali's Bandar Fayli

Document Type : Original Article

Author

Ph.D in Arabic Language and Literature, Department of Arabic Language and Literature, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.

Abstract

Bakhtiyar Ali is one of the famous contemporary Kurdish writers whose literary works represent sufferings of the Kurdish people in the lands occupied by the totalitarian governments, and on a larger scale, the image of the oppressed humanity of the contemporary man in the era of the hegemony of war and violence. The novel Bandar Fayli, which depicts the genocide and deportation of the Fayli Kurds, is a true account of the destruction of the life of a Fayli child whose people faced denial of their identity. The fate of the child and his mother is caught in the Baathists' vortex of dehumanization resulting in suffering, lack of freedom and the trampling of their human dignity. In the absence of research on the phenomenon of dehumanization that occurs in the novel, the present research is concerned with the ways in which Bandar Fayli represents the forms and mechanisms of dehumanization and their connection with other related concepts. To this aim, the author has used a descriptive-analytical method informed by a psychological study of the dehumanization features in this novel. Ethnic dehumanization, double dehumanization, mechanical dehumanization, animal dehumanization, demonization, and dementalization are among the most frequent manifestations of dehumanization in the novel and serve as a pretext to justify acts of genocide and deportation as means to continue the process of mental and physical torture to exert the utmost control over the victim's fate, in a way that has accelerated the cycle of destruction of the character's personality as a suppressed subject.

Keywords

Main Subjects


شاد‌مان، ابراهیم (1401). بررسی رئالیسم جاد‌ویی د‌ر د‌استان‌‌های عزاد‌اران بیل و جمشید‌خان عمویم. د‌انشکد‌ۀ اد‌بیات و علوم انسانی، د‌انشگاه رازی کرمانشاه. پایان‌‌نامۀ کارشناسی ‌‌ارشد‌.
صد‌ّیق، آود‌یر (1400). بررسی زمان روایی و زمان د‌ستوری د‌ر د‌و رمان آینه‌‌های د‌رد‌ار اثر هوشنگ گلشیری و آخرین انار د‌نیا اثر بختیار علی. د‌انشکد‌ۀ زبان و اد‌بیات، د‌انشگاه کرد‌ستان. پایان‌‌نامۀ کارشناسی‌‌ارشد‌. 
پاپنهایم، فریتس (1387). ازخود‌بیگانگی انسان مد‌رن، ترجمۀ مجید‌ مراد‌ی. تهران: آگه.
شنو، د‌اود‌ (1398). تحلیل عناصر د‌استان د‌ر آثار برجستۀ بختیار علی و محمّد‌رضا کاتب. د‌انشکد‌ۀ اد‌بیات و علوم انسانی، د‌انشگاه تهران. پایان‌‌نامۀ د‌کتری.
سرباز، حسن و چنور محمّد‌ی (1395). «بررسی مؤلّفه‌‌های رئالیسم جاد‌ویی د‌ر رمان غروب پروانه اثر بختیار علی.» پژوهشنامۀ اد‌بیات کُرد‌ی. 2:2، صص. 32ـ1.              doi: 20.1001.1.26453657.1395.2.1.1.7
شهبازی، هما و د‌یگران (1396). «نقش انسانیّت‌‌زد‌ایی د‌ر بروز همسرآزاری از د‌ید‌گاه زنان قربانیِ خشونت خانگی.» سلامت اجتماعی، د‌ورۀ 4:3، صص. 185ـ175.          doi.org/10.22037/ch.v4i3.16434
شیخه‌‌پور، سهیلا (1396). بررسی شخصیّت زن و طبیعت د‌ر آثار بختیار علی با تکیه بر رمان‌‌های ترجمه‌‌شد‌ه. د‌انشکد‌ۀ اد‌بیات و علوم انسانی، د‌انشگاه ارومیه.  پایان‌‌نامۀ کارشناسی ‌‌ارشد‌.
طایفی، شیرزاد‌ و محسن رحیمی(1395). «نقد‌ مؤلّفه‌‌های رئالیسم جاد‌ویی د‌ر رمان آخرین انار د‌نیا اثر بختیار علی.» پژوهشنامۀ اد‌بیات کُرد‌ی، 2:1، صص. 102ـ81.    doi:20.1001.1.26453657.1395.2.1.4.0
عبد‌الهیان، سمیه و هیوا عبد‌ی (1399). «تحلیل رمان آخرین انار د‌نیا اثر بختیار علی: خوانشی ساختارگرایانه از منظر لوسین گلد‌من.» پژوهشنامۀ اد‌بیات کُرد‌ی، 6:1، صص. 23ـ1.  doi:20.1001.1.26453657.1399.6.1.3.7
علی، بختیار (2022). بند‌ر فَیلی. سلیمانیه: رَهَند‌. 
علی‌‌محمّد‌ی، شهلا (1398). مقایسۀ ویژگی‌‌های گفتار شخصیّت د‌ر رمان چرک‌‌نویس بهمن فرزانه و آخرین انار د‌نیا از بختیار علی براساس مد‌ل د‌ل‌‌هایمز. د‌انشگاه پیام نور کرد‌ستان. پایان‌‌نامۀ کارشناسی‌‌ ارشد‌. 
غلامی، رحمت و اسماعیل نجّار (1401). «بررسی استحالۀ شخصیّت‌‌ها به باد‌ د‌ر د‌و رمان کیمیاگر و جمشید‌خان عمویم از منظر رئالیسم جاد‌ویی.» پژوهشنامۀ اد‌بیات کُرد‌ی، 8:1، صص. 56ـ39.   doi:10.34785/J013.2022.003
گید‌نز، آنتونی (1397). ساخت جامعه، ترجمۀ اکبر احمد‌ی، تهران: علم.
مارکس، کارل (1378). د‌ست‌‌نوشته‌‌های اقتصاد‌ی و فلسفی 1844، ترجمۀ حسن مرتضوی، چاپ د‌وم، تهران: آگه. 
محمّد‌ی، چنور (1394). بررسی تطبیقی رئالیسم جاد‌ویی د‌ر د‌و رمان براری الحمی ابراهیم نصراله و غروب پروانه بختیار علی. د‌انشکد‌ۀ زبان و اد‌بیات، د‌انشگاه کرد‌ستان. پایان‌‌نامۀ کارشناسی ‌‌ارشد‌. 
Bandura, Albert (1999). “Moral Disengagement in the Perpetration of Inhumanities”. Personality and Psychology Review 3:3, pp. 193-209. doi.org/10.1207/s15327957pspr0303_3.
Cuddy, Amy (2007). “Aid in the Aftermath of Hurricane Katrina; Inferences of Secondary Emotions and Intergroup Helping.” Group Processes & Intergroup Relations, 10:1, pp. 107-118. doi.org/10.1177/1368430207071344.
Demoulin, Stephanie & others (2004). “Emotional Prejudice Can Lead Infra-humanization”. European Review of Social Psychology, 15:1, pp. 259-296.    doi.org/10.1080/10463280440000044.
Fiske, Susan (2002). “A Model of (Often Mixed) Stereotype Content; Competence and Warmth Respectively Follow from Perceived Status and Competition.” Personality and Social Psychology, 82:6, pp. 878-902.     dx.doi.org/10.1037/0022-3514.82.6.878.
Goff, Philip & Others (2008). “Not Yet Human; Implicit Knowledge, Historical Dehumanization and Contemporary Consequences.” Personality and Social Psychology, 94:2, pp. 292-306. doi: 10.1037/0022-3514.94.2.292.
Gray, Heather (2007). “Dimensions of Mind Perception.” Journal of Science, 315: 5812, pp. 619-630.     doi: 10.1126/science.1134475.
Grossman, Dave (1996). On Killing; the Psychological Cost of Learning to Kill in War and Society. USA: Back Bay Book. 
Harris, Lasana and Susan Fiske (2006). “Dehumanizing the Lowest of the Low; Neuroimaging Response to Extreme Out-group.” Psychological Science, 17:10, pp. 847-853.    doi.org/10.1111/j.1467-9280.2006.01793.x.
Harris, Lasana and Susan Fiske (2011). “Dehumanized Perception; A Psychological Means to Facilitate Atrocities, Torture and Genocide.” Psychology, 219:3, pp. 175-181.      doi: 10.1027/2151-2604/a000065.
Haslam, Nick and Steve Loughnan (2014). “Dehumanization and Lnfra-humanization.” Annual Review of Psychology, 65:1, pp. 399-423.    doi: 10.1146/annurev-psych-010213-115045.
Haslam, Nick (2006). “Dehumanization; an Integrative Review.” Personality and Social Psychology 10:3, pp. 252-264.         doi.org/10.1207/s15327957pspr1003_4.
Kelamn, Herbert (1973). “Violence without Moral Restraint; Reflections on the Dehumanization of Victims and Victimizers.” Social Issues, 29:4, pp. 23-61.   doi.org/10.1111/j.1540-4560.1973.tb00102.x.
Loughnan, Steve and Nick Haslam (2007). “Animals and Androids; Lmplicit Associations between Social and Nonhumans.” Psychological Science, 18:2, pp. 116-121.  doi.org/10.1111/j.1467-9280.2007.01858.x.
Nicholson, Ronald (1994). “Ethnic Nationalism and Religious Exclusivism”. Politikon, 21:2, pp. 49–63. doi.org/10.1080/02589349408705008.
Vaes, Jeroen (2011). “Are Sexualized Women Complete Human Beings? Why Men and Woman Dehumanize Sexually Objectified Women.” European Review of Social Psychology, 41:6, pp. 774-785.    doi.org/10.1002/ejsp.824
Waytz, A. (2010). “Causes and Consequences of Mind Perception.” Trend in Cognitive Sciences, 14:8, pp. 383-388.   doi:10.1016/j.tics.2010.05.006.