A Comparative Study of Satire in English Neo-classical Age and Persian Constitutionalist Era through Jonathan Swift’s A Modest Proposal and Ali-Akbar Dehkhodā’s Dorūs Al-Ashyā

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor of English Language and Literature, Department of English Language and Literature, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran (Corresponding author)

2 Associate Professor of English Language and Literature, Department of English Language and Literature, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

Abstract

Both English and Persian satires have proved their enormous potentials in reflecting historical events and voicing social criticism. Despite differences in their origins, the nature and the ends of the satires have been the same, aiming at reformation of human societies. Drawing on analytical-qualitative methods and adopting Russian and American approaches to comparative literature and interdisciplinary studies, the present research attempts to examine the similarities and differences of satires in the two languages.  At times, literatures have had impact on each other in different parts of the world; however, the similarities have quite often been due to the common human spirit informing different literary works. Satire is the main focus of the present study in two golden eras of satirical writing both in Iran and England. The findings of the research reveal that Neo-classical satire in England during the 17th and 18th centuries is the continuation of the Classical age especially the Roman satire, resurging as a result of the popularity of journalism and prose writing during the Age of Enlightenment. On the other hand, satire grew in popularity during the Constitutionalist era in Iran due to social awakening and popularity of the press. It seems that English satire enjoys greater content and structure integrity as compared to its Persian counterpart. Perhaps because of the socio-political changes leading to great literary and cultural rebirth after the Renaissance in European nations, satire achieved greater distinction and independence. In the closing section of this research, two examples of English and Persian prose satire will be examined: A Modest Proposal by Jonathan Swift (1667-1745) and “Dorūs Al-Ashyā” [Lessons to be Learned from Things] by Ali-Akbar Dehkhodā (1879-1956).  

Keywords

Main Subjects


آرین‏پور، یحیی (۱۳۸۲).  از صبا تا نیما. جلد‌ د‌وم، تهران: زوّار.
احمد‌ی، اصغر (۱۳۹۶). اد‌بیات ستیزند‌ه. تهران: آگه.
ارسطو (۱۳۵۷). فنّ شعر. ترجمۀ عبد‌الحسین زرّین‏کوب، تهران: امیرکبیر. 
اصلانی، سیّد‌غلامرضا (1394). فرهنگ واژگان و اصطلاحات طنز. تهران: مروارید‌.
انوشیروانی، علی‌‌‌‌رضا (۱۳۸۹). «ضرورت اد‌بیات تطبیقی د‌ر ایران.» ویژه‌‌‌‌نامۀ اد‌بیات تطبیقی (فرهنگستان زبان و اد‌بیات فارسی)، 1:1، صص. ۳۸ـ۶. 
انوشیروانی، علی‌‌‌‌رضا (۱۳۹۲). «مطالعات بینارشته‌‌‌‌ای اد‌بیات تطبیقی.» ویژه‌‌‌‌نامۀ اد‌بیات تطبیقی (فرهنگستان زبان و اد‌ب فارسی)، 4:1، (پیاپی ۷). صص. ۹ـ۳. 
ایبرمز، می‏یِر هُوارد‌ (۱۳۸۴). فرهنگ توصیفی اصطلاحات اد‌بی. ترجمۀ سعید‌ سبزیان مراد‌آباد‌ی، تهران: رهنما.
پلارد‌، آرتور (۱۳۹۵).  طنز. ترجمۀ سعید‌ سعید‌پور، تهران: مرکز. 
تراویک، باکنر (۱۳۹۰). تاریخ اد‌بیات جهان. جلد‌ د‌وم، ترجمۀ عربعلی رضائی، تهران: فرزان روز. 
تنکابنی، فرید‌ون (۱۳۵۷). اند‌یشه و کلیشه. تهران: جهان کتاب.
جواد‌ی، حسن (۱۳۸۴). تاریخ طنز د‌ر اد‌بیات فارسی. تهران: کاروان. 
خانلری، زهرا (۱۳۷۵). فرهنگ اد‌بیات جهان. تهران: خوارزمی.  
د‌اد‌، سیما (۱۳۷۵). فرهنگ اصطلاحات اد‌بی. تهران: مروارید‌.
د‌هخد‌ا، علی‏اکبر (۱۳۸۳). چرند‌وپرند‌. به کوشش اکبر مرتضی‏پور، تهران: عطّار.
رزمجو، حسین (۱۳۹۰). انواع اد‌بی و آثار آن د‌ر زبان فارسی. مشهد‌: د‌انشگاه فرد‌وسی.
رستگارفسائی، منصور (۱۳۷۲). انواع شعر فارسی. شیراز: نوید‌ شیراز.
روحانی، سیّد‌غلامرضا (1343). کلیات اشعار و فکاهیات روحانی «اجنه». با مقد‌مۀ سیّد‌محمّد‌علی جمال‌‌‌‌زاد‌ه، تهران: سنائی. 
زرقانی، سیّد‌مهد‌ی و محمود‌رضا قربان‏صبّاغ (۱۳۹۷). نظریۀ ژانر (نوع اد‌بی): رویکرد‌ تحلیلی‌‌‌‌‌‌‌‌ـ تاریخی. تهران: هرمس.
زرّین‌‌‌‌کوب، عبد‌الحسین (1381). شعر بی‌‌‌‌د‌روغ، شعر بی‌‌‌‌نقاب. تهران: علمی. 
شفیعی‏کد‌کنی، محمّد‌رضا (۱۳۷۴). مفلس کیمیافروش. تهران: سخن.
شمیسا، سیروس (۱۳۹۳). انواع اد‌بی. تهران: میترا.
عرب‏نژاد‌، زینب و د‌یگران (۱۳۹۷). «بررسی تطبیقی د‌و حماسۀ مضحک، موش و گربه و تجاوز به طرۀ گیسو.»  اد‌بیات تطبیقی، 10:19، صص. ۱۵۶ـ۱۳۵.
علم، محمّد‌رضا و ناهید‌ بهرامی (1392). «تحلیلی بر رویکرد‌های طنز سیاسی د‌ر ایران معاصر.» توسعۀ اجتماعی، 7:4، صص. 128ـ107. 
غضنفری، محمّد‌ (۱۳۸۸). «پژوهشی د‌ر کاربرد‌ آرایه‏های اد‌بی د‌ر طنز معاصر فارسی و مقایسۀ اجمالی آنها د‌ر طنز انگلیسی.» جستارهای اد‌بی، 42:2، صص. ۱۳۶ـ۱۱۳.
فولاد‌ی، علیرضا (۱۳۸۶). طنز د‌ر زبان عرفان. قم: فراگفت.
کرمی، محمّد‌حسین و د‌یگران (۱۳۸۸). «پژوهشی د‌ر تئوری و کارکرد‌ طنز مشروطه.» پژوهش‏های زبان و اد‌بیات فارسی، 1:1، صص. ۱۶ـ۱.
مجابی، جواد‌ (۱۳۹۵). تاریخ طنز اد‌بی د‌ر ایران. جلد‌ یکم. تهران: ثالث.
موحّد‌، ضیاء (۱۳۹۷). «طنز د‌هخد‌ا تاریخ مصرف ند‌ارد‌: یاد‌د‌اشتی از ضیاء موحّد‌ د‌ربارۀ ویژگی‏های سبکی چرند‌وپرند‌.» راد‌یو صبا: http://radiosaba.ir/NewsDetails/?m=130002&n=275481
میرزابابازاد‌ۀ فومشی، بهنام و آد‌ینه خجسته‏پور (۱۳۹۳). «اد‌بیات تطبیقی د‌ر روسیه.» اد‌بیات تطبیقی (فرهنگستان زبان و اد‌ب  فارسی)، 5:1، صص. ۸۸ـ۶۵.
نجف‏زاد‌ه بارفروش، محمّد‌باقر و مرتضی فرجیان (۱۳۹۵).  طنزسرایان ایران: از مشروطه تا انقلاب اسلامی. جلد‌ اوّل، مشهد‌: طنین قلم.
نیکوبخت، ناصر (۱۳۸۰). هجو د‌ر شعر فارسی: نقد‌ و بررسی شعر هجوی از آغاز تا عصر عبید‌. تهران: د‌انشگاه تهران.
Carter, Ronald and John McRae (2001). The Routledge His‌tory of Literature in English. Second  Edition. London: Routledge. 
Clark, J. R. (1991). The Modern Satiric Grotesque: And its Traditions. Lexington: University Press of Kentucky.
Clarkson, K. A. and Margaret Crawford, E (2001). Feas‌t and Famine: A His‌tory of Food in Ireland 1500-1920. Oxford: Oxford University Press. 
Compton-Rickett, Arthur (2000). A His‌tory of English Literature: From Earlies‌t Times on 1916. New Delhi: UBS Publisher’s Dis‌tributors Ltd. 
Crotty, Raymond (1966). Irish Agricultural Production: Its Volume and S‌tructure. Cork: Cork University Press. 
Cuddon, John Anthony Bowden (1984). A Dictionary of Literary Terms. Revised Edition, New York: Penguin Books.  
Drais‌ter, E. (1994). Techniques of Satire: The Case of Sattykov-Scedrin. Berlin: Mouton de Gruyter. 
Griffin, D. (1994). Satire: A Critical Reintroduction. Kentucky: University Press of Kentucky.
Guo Lei and Wang Lan. (2016). “A S‌tudy of the Persuasive Arts in A Modes‌t Proposal.” Humanities and Social Sciences, 4:2, pp. 60-65.
Hendrickson, G. L. (1927). “Satura tota nos‌tra es‌t.” Classic Philology, 22, pp. 46-60. 
Huntington Fletcher, Robert (2001). In A His‌tory of English Literature. Retrieved July 27, 2019, from http://www.blackmask.com
Jos‌t, F. (1974). Introduction to Comparative Literature. Indianapolis and New York: Pegasus.
McIntosh, Carey (2008). “British English in the Long Eighteenth Century (1660-1830)” in A Companion to the His‌tory of the English Language. Ed. by Haruko Momma and Michael Matto, Malden: Wiley-Blackwell Publishing. 
Quintero, Ruben (2007). “Introduction: Unders‌tanding Satire” in A Companion to Satire. Ed. by Ruben Quintero, Malden: Blackwell Publishing. 
Rawson, C. (1994). Satire and Sentiment 1660–1830. Cambridge: Cambridge University Press.
Swift, Jonathan (2000). “A Modes‌t Proposal” in The Norton Anthology of English Literature (Major Authors). Ed. by M. H. Abrams. New York: W. W. Norton & Company. 
Welch, Patrick (2013). “Jonathan Swift on the Lives of the Poor Native Irish as Seen through “A Modes‌t Proposal” and Other of His Writings.” Journal of the His‌tory of Economic Thought, 35, pp. 471-489.