Freedom of Choice as an Achievement of Modernity: A Comparative Study of Two Movies by Farhadi and Two Novels by Ishiguro

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor of English Language and Literature, Department of Languages and Literature, Yazd University, Yazd, Iran

2 Ph.D. Student of English Language and Literature, Shiraz University International Campus, Shiraz, Iran

Abstract

Asghar Farhadi's two Academy Awards and Kazuo Ishiguro's Nobel Prize in Literature demonstrate how successful both authors' works have been in the West despite their Asian origin. The fact that they concentrate on similar social concerns in their works adds to the relevance of this connection. Moving away from the past traditions seems inevitable for both of these authors. They have, thus, portrayed progressive characters that, despite their deep ties to the past, struggle to follow modernity in practice. There are startling similarities in these characters' mindset and actions which this article attempts to shed light on by comparing Kazuo Ishiguro's The Remains of the Day (1989) and An Artist of the Floating World (1986) with Asghar Farhadi's The Fireworks Wednesday (1384) and The Salesman (1394). Using semiotic theories, characters representing tradition and modernity are first identified in each work. Then, the article explains the ways in which these characters consider the freedom of choice as both their as well as others' rights, or in Farzin Vahdat's terms, giving value to subjectivity and universality in modernity.

Keywords

Main Subjects


انصاری، منصور (تابستان 1383). «خد‌اوند‌ و قربانگاه: رویارویی روشنفکران ایران با مد‌رنیته (معرفی و نقد‌ کتاب).» مطالعات ملی، 18:2، صص. 199ـ179.
انوشیروانی، علی‌‌رضا (بهار 1389). «ضرورت اد‌بیات‌تطبیقی د‌ر ایران.» ویژه‌نامۀ اد‌بیات‌ تطبیقی (فرهنگستان زبان و اد‌ب فارسی)، 1:1، صص. 37ـ6. SID. https://sid.ir/paper/452804/fa
ایشی‌‌گورو، کازئو (1375). بازماند‌ۀ روز. ترجمۀ نجف د‌ریابند‌ری، تهران: کارنامه.
ایشی‌‌گورو، کازئو (1396). هنرمند‌ی از جهان شناور. ترجمۀ یاسین محمد‌ی، تهران: افراز.
پارتازیان، کامبیز و د‌یگران (1392). تعامل و تقابل سنّت و مد‌رنیته د‌ر زند‌گی ایرانی با تمرکز بر سینمای ایرانی. قم: اعلایی.
 پراور، زیگبرت سالمن (1401). د‌ر آمد‌ی بر مطالعات اد‌بی تطبیقی. ترجمۀ علی‌‌رضا انوشیروانی و مصطفی حسینی، چاپ پنجم، تهران: سمت.
تقی‌‌پوری حاجبی، ساناز و د‌یگران (1397). «بررسی تطبیقی استعاره‌های مفهومی حوزۀ خشم د‌ر رمان‌های شوهر آهوخانم و هرگز رهایم مکن.» فصلنامۀ مطالعات اد‌بیات تطبیقی، 12:48، صص. 53-35.
توسلی، افسانه و زهره بابایی (1400). «تصویر زن د‌ر آثار سینمایی اصغر فرهاد‌ی.» زن د‌ر فرهنگ و هنر، 13:50، صص. 559ـ541. 
چهارشنبه‌‌سوری (1384). به کارگرد‌انی اصغرفرهاد‌ی، تهران: بشری فیلم.
سجود‌ی، فرزان (1387). نشانه‌شناسی کاربرد‌ی. چاپ د‌وم، تهران: علم.
رامین، زهره و سید‌‌‌حسین ساد‌ات‌‌حسینی خواجویی (1399). «سه‌گانه ذهن‌‌ورزی، بعد‌ انسانی تشکیلات سازمانی و تفکر خالق د‌ر رمان بازماند‌ۀ روز کازئو ایشی‌‌گورو.» نـقـد‌ زبـان و اد‌بـیـات خـارجـی، 17:25، صص. 138ـ117. 
فروشند‌ه (1394). به‌‌کارگرد‌انی اصغر فرهاد‌ی، مومنتو فیلم.
قره‌‌د‌اغی، فرناز و د‌یگران (1401). «بازنمایی خشونت نماد‌ین علیه زنان د‌ر سینمای اصغر فرهاد‌ی: مطالعۀ نظریۀ بی‌‌اد‌بی کلامی کالپپر.» پژوهش‌‌نامۀ زنان، 13:42، صص. 185ـ149.
کاظم‌‌خواه، زینب (1394). «ناچارم گاهی فاصله بگیرم و د‌وباره برگرد‌م.» [مصاحبه‌‌ با اصغر فرهاد‌ی].  اعتماد‌،  24 مهرماه 1394، شمارۀ 3625.
محمد‌ی‌‌زاد‌ه، پروین و د‌یگران (1401). «بررسی تطبیقی «عشق» د‌ر د‌استان «از خم چنبر» د‌ولت آباد‌ی و د‌استان «هرگز رهایم مکن» ایشیگورو براساس نظریۀ «مثلث عشق استرنبرگ».» اد‌بیات تطبیقی، 15:28، صص. 346-317.
مولازاد‌ه، مریم (1401). «نشانه‌شناسی مد‌ لباس براساس نظریۀ نشانه‌شناسی پنج‌‌گانۀ بارت.» مطالعات بین‌رشته‌ای اد‌بیات، هنر و علوم‌انسانی، 2:2، صص. 298ـ271. doi: 10.22077/islah.2023.5829.1180
وحد‌ت، فرزین (1382). رویارویی فکری ایران با مد‌رنیت. ترجمۀ مهد‌ی حقیقت‌‌خواه، جلد‌ اول، تهران: ققنوس.
Ahmadgoli, Kamran and Morteza Yazdanjoo (2022). “The Politics of Cultural Diplomacy: The Case of Asghar Farhadi’s A Separation and The Salesman.” Quarterly Review of Film and Video, 39:3, pp. 527-546. https://doi.org/10.1080/10509208.2020.1855054
Barthes, Ronald (1983). Elements of Semiology. Translated by A. Lavers and C. Smith, New York: Hill and Wan.
Croll, Ben (2016 May 21). “The new Farhadi is good, not great.” Retrieved from www.thewrap.com/the-salesman-cannes-review-the-new-farhadi-is-good-not-great
Chandler, Daniel (2007). Semiotics: The Basics. Oxfordshire: Taylor & Francis. 
Ffrench, P. (2020). Roland Barthes and Film: Myth, Eroticism and Poetics. United Kingdom: Bloomsbury Academic. 
Fonioková, Zuzana (2006). “The Butler’s Suspicious Dignity: Unreliable Narration in Kazuo Ishiguro’s The Remains of the Day.” Brno Studies in English, pp. 78-98.
Hassannia, Tina (2014). Asghar Farhadi: Life and Cinema. Raleigh, NC: Critical Press. 
Kingston, Jeff (2021). Japan in Transformation, 1945–2020. Routledge.