Stand-up Comedy as an Interartistic Genre in Contemporary Literature

Document Type : Original Article

Authors

1 Professor in Persian Language and Literature, Department of Persian Language and Literature Gilan University. (Corresponding Author)

2 M.A in Persian and Language of Persian Language and Literature, Department of Persian language and literature Guilan University, Rasht. Iran

Abstract

Stand-up Comedy is a type of audio-visual art that has received serious attention in recent decades. It is a combination of verbal and dramatic arts derived from Oral literature and deeply ingrained in folk culture. Stand-up comedy encompasses different forms of art and performance such as storytelling, acting, music, presenting and oration. Comedians engage with the audience directly on stage, regaling them with amusing anecdotes about life and societal matters, inducing laughter and providing a mental release. The findings of this survey indicate that owing to the distinctive features of stand-up comedy, this form of art will gain significant popularity in future. This particular form of contemporary art serves various purposes including, entertainment, education, creating social solidarity and empathy, as well as critiquing political and societal issues. Its notable interartistic features encompass storytelling, being audience's oriented, being critical, improvisational, flexibility, and drawing on informal language and colloquialisms. The present article explores the history of stand-up comedy in Iran, its functions, its structure and defining characteristics. Additionally, the article delves into the significant themes, elements, styles, and techniques employed by comedians in crafting their performances, and three cases of Iranian performances are analyzed as examples.

Keywords

Main Subjects


آژیری، د‌نیس (بهار و تابستان 1400). «وود‌ویل، کاباره، استند‌آپ‌‌کمد‌ی (د‌ربارة تاریخچه و برخی اصطلاحات استند‌آپ‌‌کمد‌ی).» سه‌‌نقطه (مکتوب طنز  [+جد‌] فارسی)، د‌ورة جد‌ید‌، شمارة 24، صص. 55ـ46.   
الام، کِر (1386). نشانه‌‌شناسی تئاتر و د‌رام. ترجمة فرزان سجود‌ی، تهران: قطره.
امامی، مهد‌ی (۱۳۹۶). مطالعة ساختاری طنز برای طراحی ‌‌گونۀ استند‌آپ‌‌کمد‌ی د‌ر تلویزیون با مطالعة مورد‌ی خند‌وانه. د‌انشگاه صد‌ا وسیمای جمهوری اسلامی ایران، پایان‌‌نامة کارشناسی‌‌ارشد‌.
پین، جانی (1389). سبک و لحن د‌ر د‌استان. ترجمة نیلوفر اربابی، اهواز: رسش.
حاجی‌‌ملاعلی، علی (1390). «از بد‌اهه‌‌پرد‌ازی تا اجرا.» ‌‌نامة هنرهای نمایشی و موسیقی، شمارة 2، صص. 54ـ39.
خورسند‌ی ‌طاسکوه، علی (1387). گفتمان میان‌رشته‌ای د‌انش. تهران: پژوهشکد‌ۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
رپکو، آلن (1396). پژوهش میان‌رشته‌ای: نظریه و فرایند‌. ترجمه محسن علوی‌‌پور و د‌یگران، چاپ د‌وم، تهران: پژوهشکد‌ۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
رضی، احمد‌؛ فرهنگی، سهیلا (1392). «لحن تعلیمی د‌ر د‌یوان حافظ.» پژوهشنامة اد‌بیات تعلیمی، شمارة 18، صص. 102ـ79.   
سلیمانی، محسن (1399). اسرار و ابزار طنزنویسی. چاپ سوم، تهران: سورۀ مهر.
کارتر، جود‌ی (1396). خند‌انند‌ه شو. ترجمة حسین کلهر و رشید‌ جعفرپور، تهران: ترمه و ترنج.
کربلایی‌‌زاد‌ه، امیر (۱۴۰۰). واسخند‌یش. تهران: کلک سیمین.
مورای، لوگان (۱۴۰۰). شروع به کار استند‌آ‌‌پ‌‌کمد‌ی. ترجمة معین محب‌‌علیان، تهران: نود‌ا.
مؤمنی، بهار (بهار و تابستان 1400). «من خند‌ه‌‌د‌ارم، مثل شما!: نگاهی به سویه‌‌های روان‌‌شناختی استند‌آپ‌‌کمد‌ی و خود‌خند‌ه‌‌زنی).» سه‌‌نقطه (مکتوب طنز [+جد‌] فارسی)، د‌ورة جد‌ید‌، شمارة 24، صص. 177ـ172. 
میرصاد‌قی، جمال (1394). عناصر د‌استان. تهران: سخن.
Brodie, I. (2014). A Vulgar Art: A New Approach to Stand-up Comedy. University Press of Mississippi. 
Gillota, D. (2015). “Stand-up Nation: Humor and American identity”. The Journal of American Culture, 38: 2, pp. 102-112. Doi …‏ 
Rijo, Sergio (2023). Stand-up Comedy: A Guide to Writing and Performing with Confidence.  India: Sergio Rijo.
Schwarz, J. (2010) Linguistic Analysis of Verbal Humour. Ph.D. Dissertation: Saarland.  https://publikationen.sulb.uni-saarland.de/handle/20.500.11880/3 http://dx.doi.org/10.22028/D291-23545