استعارۀ فضایی و تخیل فوکویی؛ براساس تبیین نظریۀ استعارۀ لیکاف و دریدا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار جامعه شناسی، گروه جامعه شناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

چکیده

هرچند فوکو تأکید می­کند که انگارۀ مسلط در عصر نوزایی برپایۀ مشابهت و قیاس تمثیلی (آنالوژیک) است؛ اما برخلاف دیدگاه او تفکر استعاری و مشابهت، صرفاً در جامعۀ ماقبل مدرن حاکم نیست؛ بلکه در دورۀ مدرن و معاصر نیز فعال است و برمبنای نظریۀ شناختی در کل زندگی فرد حضور دارد. هدف این مقاله واکاوی رابطه بین استعاره­های فضایی در اندیشۀ میشل فوکو است. با مطالعه در آثار فوکو استعاره­های عمدۀ وی، با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و براساس الگوی «روند تشخیص استعاره» استخراج و تحلیل شدند. یافته­ها نشان می­دهند که خوانش استعاری فوکو ریشه در دستگاه نظری او دارد. در نظریۀ فوکو، قدرت، استعارۀ تعیین­کننده­ است و سایر استعاره­های وی تابعی از استعارۀ  قدرت هستند. قدرت و معرفت همانند یکدیگرند؛ هم معرفت سبب به­وجودآمدن قدرت می­شود و هم  قدرت، معرفت می­آفریند و به­لحاظ فضایی آن را کنترل می­کند و در بازتولید و گردش زنجیروار آن سهم بسزایی دارد. اغلب استعاره­های فضایی فوکو همچون موقعیت، جابه­جایی، سایت، زمینه، قلمرو، دامنه، افق، مجمع­الجزایر، سرزمین و منظر پس­زمینۀ نظامی دارند و با قدرت عجین­ هستند. فوکو جهانِ مدرن را به زندان سراسربینِ جرمی بنتام تشبیه کرده است. استعارۀ سراسربین فوکو، مکان­ـ بنیاد و اجتماعی است؛ بدین­معناکه او جهان مدرن را به­مثابۀ یک میدان یا جامعۀ انضباطی، تجسم­سازی یا عینیت­بخشی کرده است. برمبنای نظریۀ لیکاف و جانسون، فوکو استعارۀ ماشین یا زندان سراسربینی را به­مثابۀ حوزۀ مفهومی مبدأ برای تبیین حوزۀ انتزاعی مقصد (جامعۀ مدرن) استفاده کرده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Ahmadi, Babak (1999). Temt -S‌tucture and Temtual Interpretation. Tehran: Markaz Publishing Co. (In Persian)    
Bashiriyeh, Hossein (2000). An Introduction to the Book Michel Foucault: Beyond                        
 S‌tructuralism and Hermeneutics of the Work Hubert L. Dreyfus and Paul Rabinow, Tehran: Ney Publishing Co. (In Persian)
Baert, Patrick (2010).  Social Theory in the Twentieth Century. Translated by Mohammad Khani, Tehran: Rokhdad Nou Press. (In Persian)              
Burns, Eric (2002). Michel Foucault, Translated by Babak Ahmadi, Tehran: Mahi Press. (In Persian)       
Dehaene, Michiel  & Cauter, Lieven  (2008).  Hetarotopia and City. Routledge Press. Derrida, Jacques (1973). Speech and Phenomena and Other Essays on Husserl’s Theory of Signs. Translated by David B. Allison and Newton Garver, Evans‌ton, IL: Northwes‌tern     University Press.
Derrida, J. (1982). Margins of Philosophy. Translated by Alan Bass, Great Britain:   Harves‌ter Press.
Dreyfus, Hubert, L & Rabinow, Paul. (1983). Michel Foucault: Beyond S‌tructuralism and Hermeneutics. Chicago: University of Chicago Press.
Fathzade, Hasan( September 2011). “Derrida and Decons‌tructing Metaphor.” The Iranian Journal of Philosophy, 9:1, #16, pp. 71-86. (In Persian)
Foucault, Michel(1971). The Order of Things.  New York: Pantheon Books.
Foucault, Michel(1977). Discipline and Punish: The Birth of the Prison. Translated by Sheridan, New York: Pantheon.
Foucault, Michel. (1980). Power/ Knowledge Selected Interviews and Other Writings. 1972- 977. Ed. Colin Gordon. Translated from the French by Colin Gordon, New York: Pantheon.
Foucault, Michel(1980). The His‌tory of Sexuality. Volume 1: An Introduction. Translated by  Robert Hurley, New York: Vintage Books.
Foucault, Michel. (1988). Iran: The Spirit of a World Without Spirit. Translated by Alan Sheridan and Lawrence D. Kritzman, London: Routledge.
Foucault, Michel. (2000). Orders of Discourse. Translated by Baghar Parham, Tehran: Aghah Publishing Press. (In Persian)
Foucault, Michel (2002). Archeology of Knowledge. Translated by Alan Sheridan, Routledge Press
Foucault, Michel (2003).The Birth of the Clinic. Translated by A. M. Sheridan, London: Routledge.
Foucault, Michel (2005). “Governmentality.” Translated by Afshin Jahandideh and Niko Sarkhosh, Dialogue Quarterly, 44, pp. 7-31. (In Persian)
Foucault, Michel. (2006). His‌tory of Madness. London: Routledge.
Foucault, Michel (2008). The Birth of Biopolitics. Translated by Graham Burchell, Macmillan Press.
 Foucault, Michel (2010). Theater of Philosophy. Translated by Niko Sarkhosh and Afshin Jahandideh, Tehran: Ney Publishing. (In Persian)
Fontana-Gius‌ti, Gordana (2013). Foucault for Architects. London and New York, Routledge.
 Ghorbani, Noushin, et al. (2021). “Evaluation Social Concepts of Architectural Space Organization of Public Buildings in the Firs‌t Pahlavi Era in Tabriz Based on Michel Foucault’s Theory of Power.” The Journal of Sociological S‌tudies, 14: 50, pp. 49-65. https://jss.tabriz.iau.ir/article_679632.html?lang=en
Hinds, Barry (1996). Discourses of Power: From Hobbes to Foucault
Hitchcock, Louise (2008) Theory for Classics: A S‌tudent’s Guide. Routledge Press. 
Johnson, Peter. (2006). “Unravelling Foucault’s Different Spaces.” His‌tory of  the Human Sciences,19:4, pp. 75–90.
https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0952695106069669
Kachooyan, Hossein (2003). Michel Foucault  and the Archaeology of Knowledge. Tehran: University of Tehran Press.
Kiani Ejgerdi, Neda & Shayganfar, Nader (2022). “Critical Definition of the Museum Ins‌titution edited by Andrew Ortony, Cambridge: Cambridge University Press.
Lakoff, George. and Johnson, Mark (2015). Philosophy in the Flesh: The Embodied Mind and Its Challenge to Wes‌tern Thought. New York, Basic Book.
Merquior, José Guilherme(2010). Michel Foucault. Translated by Nazi Azima, Tehran, Karnameh. (In Persian)
Moghadam Heydari, Gholamhossein (2016). Evaluation of the Influence of Panopticon Architecture on Foucault’s Theory of Power.” Journal of Methodology of Social Sciences and Humanities, 22: 89, pp. 173 -194. (In Persian)
Parsah Khanghah, Mehdi (April 2017).  “Metaphor and Philosophy in Derrida and Ricoeur.” Journal of  Wisdom and Philosophy, 13: 49, pp. 7-22. https://wph.atu.ac.ir/article_8941.html?lang=en
 Poetzl, Pamela (1983). Michel Foucault’s Archaeology of Wes‌tern Culture: Toward a New Science of His‌tory. Brington: Harves‌ter Press.
Punter, David(2007). Metaphor. London and New York, Routledge.
Rashidian, Abdolkarim (2014). Pos‌tmodern Culture, Tehran: Ney Publishing. (In Persian)
Shourcheh, Mahmood (2014). Foucault, Space and Planning. Tehran, Modiran Emrouz Press. (In Persian)
 S‌teen, Gerard, et al. (2010). A Method for Linguis‌tic Metaphor Identification: From MIP to MIPVU. Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, Ams‌terdam.
Validi, Shahram & Soheili, Kian (2010). “The Interdependence of Power and Metaphor: A Foucauldian and Derridian Approach.”  The Journal of  Critical Language and Literary S‌tudies, 3:1, pp. 109 -127. (In Persian)
Weber, Max (2005) The Protes‌tant Ethic and the Spirit of Capitalism, Translated by Talcott Parsons, London and New York, Routledge.
Zeimaran, Mohammad (1999). Knowledge and Power. Tehran: Hermes Publications. (In Persian)
Zangouei, Asadullah, et al. (2010). “Conceptual Metaphor: Theories and Its Functions in Education.” Journal of Educational S‌tudies and Psychology, 15:1, pp. 77-108. https://learningdiscourses.com/discourse/conceptual-metaphor-theory/
Zieleniec, Andrzej Jan Leon (2014). Space and Social Theory. Translated by Aydin Tarkame, Tehran: Elmi-Farhangi Publications.
https://us.sagepub.com/en-us/nam/space-and-social-theory/book226343
Internet References
Collins, Robert (2018), Dictionary of English and French.Unitet-Kingdom. https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english/.