بررسی تطبیقی شخصیت «ماریانه» و «نظام» در اشعار گوته و ابن عربی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه یاسوج و مدرس مدعو دانشگاه شیراز، ایران

2 استاد ادبیات آلمانی، مرکز مطالعات اروپای مرکزی و شرقی، دانشگاه درسدن، آلمان

چکیده

ادبیات عرفانی شرق با شاعرانی همچون حافظ، مولوی، سعدی و...، پس از ظهور و انتشار مکتب رمانتیسم در غرب، به­شدت مورد توجه رمانتیک­ها قرار گرفت. مشابهت­های فکری گوته، شاعر بزرگ آلمان در قرن نوزدهم با ابن عربی، عارف و فیلسوف نامی اسلامی و ویژگی­های مشترک معشوق در دو دیوان غربی شرقی گوته و ترجمان الأشواق ابن عربی باعث شده­ است برخی آن دو را «برادران روحی» بنامند. هدف این پژوهش تبیین نقش عشق زمینی در تعالی معنوی انسان در غزلیات دو شاعر بزرگ عربی و آلمانی است که به شیوة تحلیل محتوا و با رویکرد تطبیقی مکتب آمریکایی ادبیات تطبیقی، به این مسئله می­پردازد. پژوهش در پی پاسخ به این پرسش­هاست که معشوق در دو دیوان مذکور چه ویژگی­هایی دارد و چگونه این عشق زمینی، زمینه­ساز کمال روحی و معنوی دو شاعر شده است؟ نتایج این تطبیق نشان می­دهد که اگرچه در شرح حال گوته اشاره­ای به آشنایی وی با ابن عربی نشده ­است؛ اما در مسائلی همچون وحدت شهود عاشقانه، عشق متعالی، اتحاد عاشق و معشوق و... مشابهت­هایی با هم دارند و عشق برای دو شاعر، نردبان تعالی روحی بوده ­است. عشق باعث شده است هر کثرتی در نگاه دو شاعر به وحدت بینجامد و معشوق را در جلوه­ها و آثار مختلف برای آن دو نمایان کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Qu’ran
Afifi, A. (2020). Sufism: Spiritual Revolution in Islam. Beirut: Arab Press Agency- Nashron. [In Arabic]
Farrah. N. (2015). “The Theory of Love by Ibn ‘Arabī.” Cadiz Journal (Cadiz University, Spain), 22, pp. 81-101. [In Arabic]
Al-Bahra, N. (2000). “Poet for whom Love is His Religion.” Journal of Arab Heritage,  80,  pp. 7- 20. [In Arabic]
Al-Sadiq. H. (2000). “The Concept of Women in the Thought of Ibn ‘Arabī.” Journal of Arab Heritage (Arab Book Union), 80, pp. 46-54. [In Arabic]
Badawi, A. (1966). Oriental Divan of Wes‌tern Authority. Arab Ins‌titute for S‌tudies and Publishing. [In Arabic]
Chittick, W. C. (Summer 2018). “Ibn ‘Arabī.” In S‌tanford Encyclopedia of Philosoped by N. Zalta, 
https://plato.s‌tanford.edu/archives/sum2018/entries/ibn-’Arabī .
Chittick. W. C. (1995). “The Divine Roots of Human Love.” Journal of the Muhyiddin Ibn ‘Arabī, Society. 17, pp. 56-77. 
Dirki, H. M. A. (2008). “Ibn ‘Arabī Andalusian Damascepne: His Biography and Renewal in Sufi Thought.” Damascus University Journal of Literature and Humanities, pp. 549-586. [In Arabic]
Feyz Kashani M. H. (1963). Kalemat Maknooneh. Edited by Azizullah Otarodi, Tehran: Farahani.
Goethe, J. W. V. (1994). Wes‌t-ös‌tlicher Diwan. Frankfurt: Deutscher Klassiker Verlag. [In German]
Goethe, J. W. V. (1980). The Wes‌t-Eas‌tern Divan. Translated by Edward Dowden, London and Toronto: J. M. Dent. 
Haddādī, M. H. (2006). “The Influence of Ḥāfiẓ and Gnos‌tic Love on the Creation of the Goethe-Wes‌t Eas‌tern Divan.” Journal of Foreign Languages Research.  34, pp. 47-60. [In Persian]
Hāfiz (2008). The Divan of Hāfiz. Translated by H.W. Clarke, 4th Edition, Tehran: Aban Press.
Hosseini Kazerouni, S. A. (1996). Love in Masnavi Rumi. Tehhran: Zawwar Press. [In Persian]
Ibn ‘Arabī (1946). Fusus al-Hekam. Edited by Abolala Al-Afifi, Aleskandarieyah. [In Arabic]
Ibn ‘Arabī (2005). Tarjumān al-Ashwāq. Edited by Abdul Rahman al-Mas‌tawavi, Beirut: Dar al-Ma’arfeh. [In Arabic]
Ibn ʿArabī (2016). Der Übersetzer der Sehnsüchte: Gedichte, translated by S‌tefan Weidner, Wien: Jung und Jung. 
Ibn Sina (1995). Al-Esharat & Al-Tanbihāt. Vol. 3, Qom: Al-Balagheh Press.
[In Arabic]
Khizr, M. (n.d). “Ibn ‘Arabī and the Doctrine of Pantheism.” Journal of Arab Heritage, pp. 36-49. [In Arabic]
Makki, A. (2011). Ghoot al-Gholoob. Cairo: Dar al-Torath Press. [In Arabic]
Mommsen, K. (2014). “Goethe and the Poet of ‘Arabīan” Translated by Michael M. Metzger, New York: Camden House.
Morris, J. W. (2011). “Ibn-al- ‘Arabī’s’ ‘Short Course’ on Love.” Journal of the Muhyiddin Ibn Arabi Society, 50, pp. 1-23.
Nadler, S‌teven (Summer 2018). “Baruch Spinoza.” In  S‌tanford Encyclopedia of Philosophy. Edited by Edward N. Zalta and Uri Nodelman, S‌tanford: S‌tanford University Press.
https://plato.s‌tanford.edu/archives/sum2018/entries/spinoza.
Naether, H. (1918). “The Pantheism of Goethe in its Relation to that of Spinoza.” S‌tate University of Iowa. M.A. thesis. [In English]
Nicholson, R. A. (1911). Tarjumān al-Ashwāq. A Collection of Mys‌tical Odes by Muhyi’ddin ibn al-‘Arabī. London: Royal Asiatic Society. [In English]
Özcan, G. (2014). Goethe als Kulturwissenschaftler am Wes‌t- ös‌tlicher Diwan. Düsseldorf Universitäts. 
Peters, F. G. (1974). “The ‘Trennungsmotiv’ and S‌tructural Unity in the ‘Buch Suleika’ of Goethe’s Divan.” The German Quarterly Journal, 47:1, pp. 13-23. [In English]
Rumi, Jalal al-Din (1355 A.H.). Great Divine. Edited by Badi al-Zaman Foruzanfar, Tehran: Amir Kabir Press. [In Persian]
Sanaei, M. (2002). Feas‌t of Love: Love from Plato’s Language. Tehran: Culture Press. [In Persian]
René Wellek (1963). “The Crisis of Comparative Literature.” In Concepts of Criticism. Edited and with an Introduction by S‌tephen G. Nichols Jr., New Haven: Yale University Press, pp. 282-295. 
Zoghabeh, Z. (2007). Goethe in Arabic Literature. Mus‌taghanem University, Algeria, M.A. thesis. [In Arabic]