استشراق در بازی های رایانه ای: مطالعۀ پسااستعماری «ندای وظیفه: نبرد مدرن»

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار آموزش زبان انگلیسی، مرکز زبان‌های خارجی، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران

2 استادیار مدیریت آموزش عالی و کارشناس ارشد مطالعات ترجمه، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 دانش‌آموخته دکتری زبان و ادبیات انگلیسی، مرکز زبان‌های خارجی، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران (نویسندۀ مسئول)

چکیده

«ندای وظیفه» یک بازی محبوب تیراندازی اول شخص است. «ندای وظیفه: نبرد مدرن» (۲۰۰۷) اولین بازی در این نوع خود است که داستان آن براساس جنگ‌های جهانی نیست. همچنین اولین بازی از نوع خود است که دارای یک داستان تعاملی دیجیتال است. این مقاله می­کوشد به بررسی مقایسه‌ای این بازی بپردازد. این بازی به­عنوان یک محصول فرهنگی قابلیت انتشار گفتمان‌های پسااستعماری و شرق‌شناسی را دارد. این مقاله سعی می­کند با استفاده از نظریات اِدوارد سعید «ندای وظیفه: نبرد مدرن» را بسنجد و ثابت کند که داستانِ بازی تحت تأثیر گفتمان‌های پسااستعماری و شرق­شناسی قرار گرفته است. این بازی به­عنوان یک رسانۀ فرهنگی، گفتمان­های شرق­شناسی را در میان بازیکنانش منتشر می‌کند. این مقاله نه­تنها می­کوشد که یک جنبۀ کمتر شناخته­شدۀ بازی «ندای وظیفه: نبرد مدرن» را بررسی کند؛ بلکه بر آن است تا نشان دهد بازی‌های رایانه‌ای از تأثیر گفتمان‌های فرهنگی برکنار نیستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Berger, Peter (2008). “There and Back Again: Reuse, Signifiers and Consis‌tency in Created Game Spaces.” Computer Games as a Sociocultural Phenomenon.Edited by Andreas Jahn-Sudmann and Ralf S‌tockmann, Palgrave Macmillan, pp. 47–55.
Cain, Jeffery (2008). “Another Bricolage in the Wall: Deleuze and Teenage Alienation.” Computer Games as a Sociocultural Phenomenon. Edited by Andreas Jahn-Sudmann and Ralf S‌tockmann, Palgrave Macmillan, pp. 56–65.
Farokhmanesh, Megan (Aug. 2019). “Trump and Republicans Continue to Blame Video Games for Their Failures on Gun Control.” The Verge, 5. www.theverge.com/2019/8/5/20754793/trump-gun-control-video-games-violence-republicans-no-evidence-dayton-el-paso-texas-ohio.
Herbs‌t, Claudia . “(2008). Programming Violence: Language and the Making of Interactive Media.” Computer Games as a Sociocultural Phenomenon. Edited by Andreas Jahn-Sudmann and Ralf S‌tockmann, Palgrave Macmillan, pp. 69–77.
Jahn-Sudmann, Andreas, and Ralf S‌tockmann (2008). “Introduction.” Computer Games as a Sociocultural Phenomenon. Edited by Andreas Jahn-Sudmann and Ralf S‌tockmann, Palgrave Macmillan, pp. XIII–XIX.
Kennedy, Paul (1987). The Rise and Fall of Great Powers: Economic Change and Military Conflict From 1500 to 2000. Random House.
Lakhani, Suraj, and Susann Wiedlitzka (May 2022). “‘Press F to Pay Respects’: An Empirical Exploration of the Mechanics of Gamification in Relation to the Chris‌tchurch Attack.” Terrorism and Political Violence, Taylor and Francis, pp. 1–18. https://doi.org/10.1080/09546553.2022.2064746.
Mattone, James (April 11, 2021). Two Incredible Miles‌tones: Call of Duty®: Warzone Reaches 100 million Players, Premium Call of Duty® Game Sales Eclipses 400 millions. www.callofduty.com/blog/2021/04/Incredible-Warzone-and-Game-Sales-Miles‌tones.
Oguntola, Tobi (Feb. 16, 2023). “A His‌tory of Call of Duty - Release Dates, Sales and More.” Xfire. www.xfire.com/a-his‌tory-of-call-of-duty-release-dates-sales-and-more.
Said, Edward Wadie (2006) . Humanism and Democratic Criticism. Columbia University Press.
Said, Edward Wadie (1978). Orientalism. Pantheon Books.
Salaun, Theo (Mar.18, 2022). “New Data Confirms Call of Duty Fans Are the Mos‌t Toxic in All of Gaming.” Dexerto. www.dexerto.com/call-of-duty/new-data-confirms-call-of-duty-fans-are-the-mos‌t-toxic-in-all-of-gaming-1786545.
Tassi, Paul Mar.11, 2011). “Call of Duty: Black Ops Now the Bes‌t-Selling Video Game of All Time in US.” Forbes. www.forbes.com/sites/insertcoin/2011/03/11/call-of-duty-black-ops-now-the-bes‌t-selling-video-game-of-all-time/?sh=6a38a63c3858.
Tokio, Redacción (Feb. 2023). “Game Mechanics: What Are They and What Are the Mos‌t Common.” Tokio School. www.tokioschool.com/en/news/game-mechanics-what-are.
Van Dreunen, Joos‌t (2008). “The Aes‌thetic Vocabulary of Video Games.” Computer Games as a Sociocultural Phenomenon. Edited by Andreas Jahn-Sudmann and Ralf S‌tockmann, Palgrave Macmillan, pp. 03–11.
Walker Bush, George (2002). S‌tate of the Union Address. Washington, Dis‌trict of Columbia, United S‌tates of America.
Witkowski, Wallace (Jan. 2, 2021). “Videogames Are a Bigger Indus‌try Than Movies and North American Sports Combined, Thanks to the Pandemic.” Market Watch. www.marketwatch.com/s‌tory/videogames-are-a-bigger-indus‌try-than-sports-and-movies-combined-thanks-to-the-pandemic-11608654990.