The Iranian Other in the Novel El Maestro by Saad Al-Qorash based on Bakhtin’s Theory of the Self and the Other

Document Type : Original Article

Authors

1 Ph.D. student of Arabic Language and Literature, Department of Arabic Language & Literature, Razi University, Kermanshah, Iran

2 Professor of Arabic Language and Literature, Department of Arabic Language & Literature, Razi University, Kermanshah, Iran (corresponding author)

3 Professor of Arabic Language and Literature, Department of Arabic Language & Literature, Razi University, Kermanshah, Iran

Abstract

The attitude towards "the other" forms the foundation of cross- cultural communication on diverse issues. The Iranian other becomes one of those "others" in the novel El Maestro, a dialogue-oriented novel in which different cultures come into contact with one another. Mikhail Bakhtin's theory of the self and the other is a proper space for the colorful presence of the” other” in the process of shaping one’s identity and self. Imageology is one of the most extensive areas in the field of comparative literature in which the "other" plays a special role, and there is also a close connection between the imageology and Bakhtin’s theory of the self and the other. Saad al-Qorash is a prominent Egyptian writer whose novel El Maestro is a meeting place of different cultures. The Iranian other is one of the examples of the cultural others discussed in the novel, affirming the importance of the other in contrast to the self. In this research, the "self" has a fluid meaning, in such a way that sometimes an Iranian and an Arab confront as the self, and sometimes, as the other of each other, similar to a westerner being placed against another person as the self. Thus, the present research aims to analyze the Iranian other in the novel El Maestro by applying Bakhtin’s theory of self and other via a descriptive-analytical approach. The findings of the research prove that there is an inseparable connection between imageology and Bakhtin's theory. El Maestro is a proper space for critical, cultural and interdisciplinary studies, especially  a study on Iranian culture in which opposing and supporting ideologies are present without the involvement of the author, a situation which is a prominent foundations of Bakhtin's theory. Therefore, this research offers a new comparative reading of El Maestro based on Bakhtin's theory of the self and the other.

Keywords

Main Subjects


أدّی شیر، السیّد (1988). الألفاظ الفارسیة المعربة. القاهرة: دار العرب للبستان.
اسمیت، فیلپ دانیل (1396). درآمدی بر نظریۀ فرهنگی. ترجمۀ حسن پویان، تهران: دفتر پژوهش‌‌های فرهنگی.
باختین، میخائیل (1395). میخائیل باختین: پرسش‌‌‌‌های بوطیقای داستایفسکی. ترجمۀ سعید صلح‌‌‌‌جو، تهران: نیلوفر.
باختین، میخائیل (1400). هنر و پاسخگویی «نخستین جستارهای فلسفی» میخاییل باختین. ترجمۀ سعید صلح‌‌‌‌جو، تهران: نیلوفر.
برنس، جیرالد (2003). المصطلح السردی (معجم مصطلحات). ترجمة: عابد خزندار، مراجعة و تقدیم: محمد بریری، القاهرة: المشروع القومی للترجمة.
بوحلاویس، سلاف (2009). صورة الأنا و الآخر فی شعر مصطفی محمد الغماری. الجزائر: باتنة، جامعة الحاج لخضر.
پرچکانی، فاطمه (زمستان 1397). «گفتمان فرهنگی عربی دربارۀ ایران: با تکیه بر آثار سه نمایشنامه‌‌‌‌نویس عرب.» انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی، 14: 4 (پیاپی 49)، صص. 198ـ179.
تودوروف، تزوتان (1373). «باختین: بزرگ‌‌‌‌ترین نظریّه‌‌‌‌پرداز ادبیّات در قرن بیستم.» در سودای مکالمه، خنده، آزادیِ میخائیل باختین، ترجمۀ محمّد پوینده، تهران: آرست.
 تودوروف، تزوتان (1377). منطق گفت‌‌وگویی میخائیل باختین. ترجمۀ داریوش کریمی، تهران: مرکز.
حسان، عبدالحکیم (۱۹۸۳). «الأدب المقارن بین المفهومین الفرنسی و الأمریکی.» فصول قاهره، المجلد3، صص. ۱7ـ۱1.
حمزة، عبداللطیف (1963). الصَّحَافة و المجتمع. القاهرة: دارالقلم.
الدسوقی شتا، ابراهیم (1987). التصوف عند الفرس. القاهرة: دارالمعارف.
رنجبر، محمود؛ خوشبین‌‌‌‌فر، سپیده (زمستان1400). «گفتمان غیریّت‌‌‌‌ساز در مجموعۀ هفت قصّۀ جادۀ اکبر رادی.» پژوهشنامۀ ادبیات داستانی، 10: 4، صص. 85ـ106.
ری، جوناثان؛ أرمسون، ج. أو. (2013). الموسوعة الفلسفیة المختصرة. ترجمة: فؤاد کامل، جلال العشری و عبدالرشید الصادق محمودی، مراجعة و إشراف: زکی نجیب محمود، القاهرة: المرکز القومی للترجمة.
زیتونی، لطیف (2002). معجم مصطلحات نقد الروایة (عربی، انکلیزی، فرنسی). لبنان: مکتبة لبنان ناشرون، دار النهار للنشر.
زیدان، جُرجی (2013). تاریخ التمدن الإسلامی. الجزء الثانی، القاهرة: مؤسسة هنداوی.
صفا، ذبیح‌‌الله (1369). تاریخ ادبیات در ایران (از آغاز عهد اسلامی تا دورۀ سلجوقی). جلد یکم، تهران: فردوس.
صیادانی، علی و دیگران (ربیع و صیف 1400ش./ 2021م.). «البولیفونیّة فی روایة الدیوان الإسبرطی لعبد الوهاب عیساوی علی ضوء النظریة الباختینیّة.» دراسات فی اللّغة العربیّة و آدابها، نصف سنویّة دولیّة محکّمة، 12: 33، صص. 197ـ103.
عبدالجلیل، ج. م. (1363). تاریخ ادبیات عرب. ترجمۀ آ. آذرنوش، تهران: امیرکبیر.
عزام، عبدالوهاب (1932). الشاهنامة. القاهرة: مطبعة دارالکتب المصریة بالقاهرة.
الفاخوری، حَنّا (1380). تاریخُ الأدبِ العربی. الطبعة الثانیة، تهران: توس.
القرش، سعد (2019). المایسترو. القاهرة: دارالعین للنشر.
قزوینی، میرزا محمدخان (1341). «قدیم‌‌ترین کتاب در زبان فارسی حالیه.» در بیست مقاله. جلد یکم، چاپ دوم، تهران: دنیای کتاب. 
مارتین، والاس (1389). نظریه‌‌‌‌های روایت. ترجمۀ محمد شهبا، چاپ چهارم، تهران: هرمس.
مکاریک، ایرنا ریما (1383). دانش‌‌‌‌نامۀ نظریه‌‌‌‌های ادبی معاصر. ترجمۀ مهران مهاجر و محمد نبوی، تهران: آگه.
نامورمطلق، بهمن (زمستان 1388). «درآمدی بر تصویرشناسی: معرفی یک روش نقد ادبی و هنری در ادبیات تطبیقی.» مطالعات ادبیات تطبیقی، 3 :12، صص. 138ـ119.
نظری‌‌‌‌ منظم، هادی و دیگران (زمستان 1395). «تصویر ایران در رمان سمرقند اثر امین معلوف: پژوهشی در ادبیات تطبیقی.» پژوهش‌‌‌‌های ادبیات تطبیقی، 4: 4 (پیاپی 10)، صص. 55ـ25.
هدایت، صادق (1990). البومة العمیاء و قصص أخری. ترجمة و دراسة ابراهیم الدسوقی شتا، القاهرة: مکتبة مدبولی.
الهروی، موفّق‌‌الدین ابومنصور (1346). الابنیة عن حقایق الادویة یا روضة الانس و منفعة النفس. به‌‌تصحیح احمد بهمنیار، به‌‌کوشش حسین محبوبی اردکانی، تهران: دانشگاه تهران.
هنرمند، سعید (1401). میخائیل باختین: سه نظریۀ گفت‌‌وگوگرایی، ژانرها و بوطیقای رمان. تهران: آوشت.
Abdul Jalil, J. M. (1984). His‌tory of Arabic literature. Translation of A. Azarnoosh, Tehran: Amirkabir.
Addi Shir, Al Sayed (1988). Al-Farsi Arabic words. Cairo: Dar al-Arab Lebus‌tan.
Al-Dusoghi Sheta, Ibrahim (1987). Sufism at Al Fars. Cairo: Dar al-Maarif.
Al-Harawi, Mufaq al-Din Abu Mansour (1967). Al-Ibniyyah about the facts of medicine or the rule of grace and self-interes‌t. Edited by Ahmad Bahmanyar, edited by Hossein Mahboubi Ardakani, Tehran: University of Tehran.
Al-Khoori, Hanna (2001). His‌tory of Arabic literature. Second edition, Tehran: Tos.
Al-Qorash, Saad (2019). Elmaes‌tro Cairo: Dar al-Ain Publishing House.
altibrah.ae/author/2734
Azzam, Abdul Wahab (1932). Shahnameh Cairo: Dar al-Kitab al-Masriyya Press in Cairo.
Bakhtin, Mikhail (2015). Mikhail Bakhtin: Dos‌toyevsky’s Boutique Ques‌tions. Translated by Saeed Salahjo, Tehran: Nilofar.
Bakhtin, Mikhail (2021). Art and accountability of Mikhail Bakhtin’s “Firs‌t Philosophical Essays”. Translated by Saeed Salahjo, Tehran: Nilofar.
Bouhlavis, Salaf (2009). The image of Alana and Alkher in the poetry of Mus‌tafa Mohammad Alghamari. Algeria: Batna, Al-Haj Lakhdar University.
Burns, Gerald (2003). The term al-Sardi (glossary of terms). Translated by Abid Khazendar, reviewed and presented by Mohammad Beriri, Cairo: Al-Mahaqi al-Tarjam Project.
Hamza, Abdul Latif (1963). Journalism and society. Cairo: Dar al-Qalam.
Hassan, Abdul Hakim (1983). “Al-Adab al-Maqar between French and American concepts.” Cairo Seasons, Volume 3, p. 11-17.
Hedayat, Sadegh (1990). The album Al-Omiya and other s‌tories. Translated and s‌tudied by Ebrahim al-Dsoghi Sheta, Cairo: Madbouli School.
Honarmand , Said (2022). Mikhail Bakhtin: three theories of dialogism, genres and boutiques of the novel. Tehran: Avasht.
Makarik, Irena Rima (2004). Encyclopedia of contemporary literary theories. Translated by Mehran Mohajer and Mohammad Nabavi, Tehran: Agh.
Martin, Wallace (2010). Narrative theories. Translated by Mohammad Shahba, 4th edition, Tehran: Hermes.
Nazari Naghari, Hadi and others (Winter 2014). “The image of Iran in the novel Samarkand by Amin Maalouf: a research in comparative literature.” Researches of comparative literature, period 4, number 4, p. 25-55.
Namurtalaq, Bahman (2009). “Introduction to the imagery of introducing a method of literary and artis‌tic criticism in comparative literature.” Comparative Literature S‌tudies, Year 3, Number 12, p. 119-138.
Perchkani, Fatemeh (Winter 2017). “Arabic cultural discourse about Iran: based on the works of three Arab playwrights.” Iranian Association of Arabic Language and Literature, No. 49, p. 179-198.
Ranjbar, Mahmoud; Khusbinfar, Sepideh (2021). “The alienating discourse in the seven s‌tories of Akbar Radi’s road.” Journal of fiction literature, period 10, number 4, p. 85-106.
Qazvini, Mirza Mohammad Khan (1962). “The oldes‌t book in the Persian language is Hala.” In twenty articles. The firs‌t volume, the second edition, Tehran: Dunya Kitab.
Ray, Jonathan; Armson, J. She. (2013). Al-Mosua al-philosophical Al-Mukhashara. Translated by: Fouad Kamel, Jalal Al-Ashry and Abd al-Rashid al-Sadiq Mahmoudi, revised and supervised by: Zaki Najib Mahmoud, Cairo: Al-Marqas al-Qoomi for translation.
Safa, Zabihullah (1990). The his‌tory of literature in Iran (from the beginning of the Islamic era to the Seljuk period). Volume 1, Tehran: Ferdous.
Sayadani, Ali and others (Spring and Summer 1400/2021 AD). “Al-Boliphony in the Narrative of Al-Diwan al-Isbarti by Abd al-Wahhab Issawi Ali in the Light of Al-Bakhtiniya Theory.” S‌tudies in the Arabic language and manners, semi-annual authoritative international, Sunnah 12, No. 33, 103-197.
Smith, Philip Daniel (2016). An introduction to cultural theory. Translated by Hasan Pouyan, Tehran: Cultural Research Office.
Todorov, Tzutan (1994). “Bakhtin: the greates‌t theoris‌t of literature in the 20th century.” In the Soda of Conversation, Laughter, Freedom by Mikhail Bakhtin, translated by Mohammad Poivendeh, Tehran: Ares‌t.
Todorov, Tzutan (1998). Dialogue logic of Mikhail Bakhtin. Translated by Dariush Karimi, Tehran: Center.
www.magiran.com/article/3803674
www://cheshmebrkhar.ir/59529
Zaitouni, Latif (2002). Glossary of terms of criticism of the novel (Arabic, English, French). Lebanon: School of Lebanon Nashrun, Dar Nahar Llanshar.
Zidan, Georgi (2013). His‌tory of Islamic civilization. Second part, Cairo: Hindawi Foundation.
altibrah.ae/author/2734
www.magiran.com/article/3803674
www://cheshmebrkhar.ir/59529