Investigating Elements of Existential Nihilism in Seyyed Ali Hejazi Yazdi's Sherrir

Document Type : Original Article

Author

Associate Professor of Language and Persian Literature, Department of Language and Persian Literature, Payame Noor University, Tehran, Iran

Abstract

There is a strong connection between narration and philosophy both in its general sense, which means people's attitudes and worldviews and its specialized meaning, which refers to the systematic philosophy of professional philosophers. In the first sense of this connection, authors use the tool of narration to put forward their own thoughts, beliefs, feelings and judgments, and in the second sense, different narrative formats are used as tools to express philosophical concepts, similar to Camus's Myth of Sisyphus. The novel Sherrir by Seyyed Ali Hijazi Yazdi is an Iranian example of the second type of relationship between philosophy and narrative, in which the author has used the novel to express the concept of existential nihilism. Existential nihilism is one of the branches of nihilistic thought, which is based on absolute skepticism and rejection of accepted beliefs on issues such as the meaning of life, death, loneliness, love, etc. Based on this premise, the present paper aims to examine the ways in which this concept is described in the novel through an analytical-descriptive lens and drawing on the theoretical framework regarding the concept of nihilism. The results show that in this novel, the author has paid attention to topics such as futility, death, emptiness, disbelief in God, loneliness, boredom, and finally the tendency towards an illusory existence, all of which are narrativized aspects of the philosophical concept of existential nihilism.

Keywords

Main Subjects


ابراهیم‌‌‌‌زاده، عیسی (1392). فلسفة تربیت. تهران: دانشگاه پیام نور.
اسوندسن، لارس (1402). فلسفۀ ملال. ترجمة افشین خاکباز، تهران: فرهنگ نشر نو.
انوشیروانی، علیرضا (بهار و تابستان 1392). «مطالعات بینارشته‌‌‌‌ای ادبیات تطبیقی.» ویژه‌‌‌‌نامة ادبیات تطبیقی (فرهنگستان زبان و ادب فارسی)، 4: 1(پیاپی 7)، صص. 9ـ3.
ایزدی اودلو، عظیم (شهریور 1387). «پیام‌‌‌‌آوران نیهیلیسم.» کیهان فرهنگی، 263، صص. 37ـ34.
ایمان، محمدتقی؛ نوشادی، محمودرضا (پاییز و زمستان 1390). «تحلیل محتوای کیفی.»، پژوهش، 3: 2، صص. 44ـ15.
حافظ‌‌‌‌نیا، محمدرضا (1397). مقدمه‌‌‌‌ای بر روش تحقیق در علوم انسانی. تهران: سمت.
حجازی یزدی، سیدعلی (1402). شریر. تهران: افکار نور.
دانلدای، کراسبی (زمستان 1383). «نیهیلیسم.» ترجمة محمود لطفی، نامة فرهنگ، 54، صص. 111ـ106.
شعاری‌‌‌‌نژاد، علی‌‌‌‌اکبر (1381). فلسفة آموزش و پروروش. تهران: امیرکبیر.
عسگری یزدی، علی؛ میرزایی، مسعود (بهار 1397). «مرگ‌‌‌‌اندیشی و معنای زندگی در هایدگر.» فلسفة دین، 15: 1، صص. 49ـ25. https://doi.org/10.22059/jpht.2018.242285.1005509
فروغی، محمدعلی (1383). سیر حکت در اروپا. تهران: هرمس.
قدیری یگانه، شبنم و دیگران (پاییز و زمستان 1401). «تحلیل تطبیقی و بین‌‌‌‌رشته‌‌‌‌ای مسئولیت‌‌‌‌پذیری در نظریة معنادرمانی ویکتور فرانکل و مثنوی مولوی.» مطالعات بین‌‌‌‌رشته‌‌‌‌ای ادبیات، هنر و علوم انسانی، 2: 2، صص. 80ـ53. : DOI 10.22077/ISLAH.2023.5655.1149
کامو، آلبر (1382). افسانة سیزیف (مقاله دربارة پوچی). ترجمة علی صدوقی و م. ع. سپانلو، تهران: دنیای نو.
کوندرا، میلان (1368). هنر رمان. ترجمة پرویز همایون‌‌‌‌پور، تهران: گفتار.
گرتز، نولن (1399). نیهیلیسم. ترجمة تورج حوری، تهران: مازیار.
مرادی، ایوب (خرداد 1401). «بررسی شیوه‌‌‌‌های بازنمایی اندیشه‌‌‌‌های امانوئل لویناس در رمان موصل بدون پریچهر از حسین قسامی.» جستارهای نوین ادبی، 55: 1، صص. 104ـ83. https://doi.org/10.22067/jls.2022.74609.1228
مرادی، ایوب؛ چالاک، سارا (بهار و تابستان 1401). «اصول و شیوه‌‌‌‌های نگارش نقد روان‌‌شناسانه با استفاده از رویکرد روان‌‌شناسی وجودی.» پژوهش‌‌های میان‌‌‌‌رشته‌‌‌‌ای زبان و ادبیات فارسی، 1: 1، صص. 25ـ1. https://doi.org/10.30479/irpli.2021.14250.1006
نقیب‌‌‌‌زاده، میرعبدالحسین (1374). فلسفة کانت. تهران: آگاه.
نقیب‌‌‌‌زاده، میرعبدالحسین (1390). نگاهی به نگرش‌‌‌‌های فلسفی سدة بیستم. تهران: طهوری.
نیچه، فریدریش (1377). حکمت شادان. ترجمة جمال آل‌‌احمد و دیگران، تهران: جامی.
نیچه، فریدریش (1387). ارادة معطوف به قدرت (آزمایشی در دیگرگونی همة ارزش‌‌‌‌ها). ترجمة محمدباقر هوشیار، تهران: فرزان.
هاشمی، محمدمنصور (خرداد و تیر 1392). «رمان و فلسفه.» بخارا، 93، صص. 90ـ74.
یالوم، اروین (1397). روان‌‌‌‌درمانی اگزیستانسیال. ترجمة سپیده حبیب، تهران: نی.