اقتباس 1931 تاروگ از ماجراهای هاکلبری فین اثر مارک تواین: واقعیت وجودی آمریکا در دهه 1860

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار زبان وادبیات انگلیسی، گروه زبان وادبیات انگلیسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران

2 دانشیار ادبیات انگلیسی، گروه زبان‌شناسی و زبان‌های خارجی، دانشگاه شیراز، ایران(نویسنده مسئول)

3 استاد ادبیات تطبیقی، گروه زبان های خارجی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

چکیده

مطالعات اقتباس با استفاده از نظریه پردازانی مانند لیندا هاچن و رابرت استم، تمرکز جدیدی بر درک جهشهای موجود در حوزه اقتباس فیلم را به ارمغان آورد. از این رو، اقتباس فیلم به عنوان معیاری برای تشخیص تغییرات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تاریخ عمل می کند. رمان ماجراهای هاکلبری فین اثر مارک تواین که اثری شاخص در سطح ملی برای ادبیات آمریکا به حساب می‌آید از زمان ظهور سینما به طور مداوم در قالب فیلم اقتباس شده است. این اقتباس‌ها عمدتاً در برهه‌های تاریخی خاصی در آمریکا رخ می‌دهند. به عنوان مثال، می‌توان اقتباس نورمن تاروگ از این رمان تحت عنوان ماجراهای هاکلبری فین (1931) که واقعیت وجودی رمان را در طول دهه 1860 مطالعه می‌کند نام برد. و از آنجایی که مطالعات اقتباسی، از این منظر، ما را به سوی ماتریالیست‌های فرهنگی که به بررسی ماهیت تاریخی بودن متن هدایت می‌کنند، نوع تفکری که در این پژوهش مورد استقاده قرار گرفته است ناظر بر این پرسش است که چگونه اقتباس فیلم از نظر ایدئولوژیک، شالوده این متن شاخص و ملی در ادبیات آمریکا را به چالش کشیده است و زمینه بررسی بیشتر مسائل اجتماعی و تاریخی زمان اقتباس را فراهم می‌سازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Abbott, H. Porter (2021). The Cambridge Introduction to Narrative. Cambridge: Cambridge University Press.
Adams, J. Truslow (1931). The Epic of America. New York: Blue Ribbon Books.
Beard, G. M. (2016). American Nervousness: Its Causes and Consequences, a Supplement to Nervous Exhaustion (Neurasthenia). New York: G. P. Putnam’s Sons.
Berkove, Lawrence I. (2007). “Nevada Influences on Mark Twain.” A Companion to Mark Twain, pp. 157–171., Hoboken, New Jersey: Wiley-Blackwell; https://doi.org/10.1002/9780470996874. ch11.
Bluestone, George (1957). Novels into Film. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
Camfield, Gregg (2016). Sentimental Twain: Samuel Clemens in the Maze of Moral Philosophy. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
Casetti, Francesco (2004). “Adaptation and Mis-Adaptations.” A Companion to Literature and Film, pp. 81–91., Hoboken, New Jersey: Wiley-Blackwell; doi:10.1002/9780470999127.ch6.
Damrosch, David (2003). What Is World Literature? Princeton, New Jersey: Princeton University.
Dean, John (September 2009). “Adapting History and Literature into Movies.” American Studies Journal, 53, p.7. https://doi.org/10.18422/53-07.
Dollimore, Jonathan (1984). Radical Tragedy: Religion, Ideology and Power in the Drama of Shakespeare and His Contemporaries. New York: Harvester Wheatsheaf.
Dollimore, Jonathan and Alan Sinfield (1994). Political Shakespeare: Essays in Cultural Materialism. 2nd ed., Manchester: Manchester University Press.
Doyno, Victor (2007). “Plotting and Narrating ‘Huck.’” A Companion to Mark Twain, pp. 387-400, Hoboken, New Jersey: Wiley-Blackwell.
 https://doi.org/10.1002/9780470996874. ch25. 
Fromm, Eric (1962). Beyond the Chains of Illusion: My Encounter with Marx and Freud. New York/London: Continuum.
Greenblatt, Stephen (1980). Renaissance Self-Fashioning: From More to Shakespeare. Midway Plaisance: University of Chicago Press.
Greenblatt, Stephen (1988). Shakespearean Negotiations: The Circulation of Social Energy in Renaissance England. Oakland, California: Oxford University Press.
Hauhart, Robert C. (2015). “American Sociology’s Investigations of the American Dream: Retrospect and Prospect.” The American Sociologist, 46: 1, pp. 65-98.
Huckleberry Finn (1931). Directed by Norman Taurog, written by Grover Jones William, Slavens McNutt, Paramount Publix Corp., https://www.youtube.com/watch?v=cnZwnJGG6_4&t=4218s
Hutcheon, Linda (2014). Theory of Adaptation. London: Routledge.
Irwin, Robert (Summer 1967). “The Failure of ‘Tom Sawyer’ and ‘Huckleberry Finn’ on Film”, Mark Twain Journal, 13:4, pp. 9-11.
Jillson, Cal (2016). The American dream: In History, Politics, and Fiction. United States: Lawrence, KS: University Press of Kansas.
Knoper, Randall (2007). “Mark Twain and Nation.” A Companion to Mark Twain, pp. 3-20, https://doi.org/10.1002/9780470996874. ch1 Malden, MA: Blackwell Publishing.
McCabe, Scott (2006). “Reconciling Violence and a life in Literature: An Interview with Dennis Lehane,” The Writer’s Chronicle 39:1, pp. 8-13.
Montrose, Louis (1989). “Professing the Renaissance: The Poetics and Politics of Culture.” The New Historicism, edited by Aram Veeser, Abingdon, Oxfordshire: Routledge, pp. 15-37.
Moulavinafchi, Asghar; Alireza Anushirvani; Laleh Atashi. (2024). “Georgiy Daneliya’s Hopelessly Lost (1973): A Narrative of the Cold War in a Film Adaptation of Twain’s The Adventures of Huckleberry Finn.” Critical Literary Studies, 6(2), pp. 75-93. doi: 10.22034/cls.2024.63090
Pittman, L. Monique (2016). “Shakespeare and the Cultural Olympiad: Contesting Gender and the British Nation in the BBC’s Hollow Crown.” Borrowers and Lenders 9. Accessed 9 June 2024.https://digitalcommons.andrews.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1267&context=pubs.
Stam, Robert (2000a). “Beyond Fidelity: The Dialogics of Adaptation,” in James Naremore, ed. Film Adaptation. New Brunswick: Rutgers.
Stam, Robert (2000b). Film and Theory: An Anthology. Hoboken, New Jersey: Wiley-Blackwell.
Stam, Robert, and Alessandra Raengo, editors (2004). Companion to Literature and Film, A. Blackwell Companions in Social Studies. New Jersey: John Wiley & Sons.
Stam, Robert) 2000(. “Beyond Fidelity: The Dialogics of Adaptation,” in James Naremore, ed. Film Adaptation. New Brunswick: Rutgers.
Trilling, Lionel (2008). The Liberal Imagination Essays on Literature and Society. New York: New York Review Books.
Twain, Mark (2010). Adventures of Huckleberry Finn: The Only Authoritative Text Based on the Complete, Original Manuscript. Ed. Victor Fischer et al. Berkeley, CA: University of California Press, Print.
Ulin, Donald Ingram (Spring 2013). “From Huckleberry Finn to The Shawshank Redemption: Race and the American Imagination ­­­in the Biracial Escape Film”, European journal of American studies, [Online], 8:1, document 4, Online since 21 August 2013, connection on 06 May 2020. http://journals.openedition.org/ejas/10026; https://doi.org/10.4000/­­­­­­ejas.10026.