بررسی تطبیقی ریاکاران در حکایات کنتربری چاسر و دیوان حافظ

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار زبان و ادبیات انگلیسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

چکیده

ریا در اسلام و مسیحیت مادر بدی‌ها توصیف شده است. در متون مقدس این ادیان، ریاکاران کسانی هستند که در ظاهر به باورهای این دو دین اعتقاد دارند؛ اما در باطن یا با آن‌ها مخالف هستند و یا از آن‌ها به‌عنوان وسیله‌ای برای ارضای امیال دنیوی خود بهره‌برداری می‌کنند؛ اما زمانی که ریاکاران مدعی جایگاهی در ساختارهای قدرت سیاسی شوند، این شرّ نهانی تهدیدآمیز می‌شود. به‎دلیل حضور فراگیر روحانیون ریاکار و نفوذ چشمگیرشان بر ذهن عوام و حضور مؤثرشان در ساختار قدرت، ریاکاری این مردان در جوامع قرن چهاردهم انگلستان و فارس (شیراز) به موضوع اصلی ادبیات آن زمان تبدیل شده بود. در دو شاهکار ادبیات انگلیسی و فارسی این قرن، یعنی حکایت‌های کانتربری اثر جفری چاسر (1342– 1400م) و دیوان خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی (1325ـ1390م) ریاکاران به انحای گوناگون هدف نقد و طنز بودند. این مقاله تلاشی است برای نشان‌دادن این موضوع که علی‌رغم تفاوت در ژانر، این دو اثر بر افشای ریا و ریاکاران تمرکز دارند و آن را برجسته می‌کنند. علاوه‎بر این، به نظر می‌رسد این دو شاعر در پرداختن به مضمون ریای مذهبی، روش‌های مشابهی را در شخصیت‌پردازی در پیش گرفته‌اند و بر ویژگی‌های یکسان و مشترک ریاکاران دینی در این دو اثر تمرکز کرده‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Abrams, M. H. ed. (1986). Norton Anthology of English Literature. New York: W. W. Norton    & Company, Inc.
Aers, David. (1986) Chaucer. Great Britain: The Harvest Press Limited.
Anushirvani, Alireza. (2022). “Classical Persian Poetry and World Literature: The Case of Hafez.” The Routledge Handbook of Persian Literary Translation, edited by Pouneh Shabani-  Jadidi, Patricia J. Higgins and Michelle Quay, Routledge, 2022, pp. 69-84.
Amory, Frederic. (1986) “Whited Sepulchres: The Semantic History of Hypocrisy to the High Middle Ages.” Recherches de Théologie Ancienne et Médiévale, vol. 53, pp. 5–39. JSTOR, http://www.jstor.org/stable/26188893. Accessed 9 July 2024.
Anjavi Shirazi, Abulghasim, ed. (1981). Diwan-E-Hafez (Diwan of Hafez) 4th ed. Tehran: Javidan Publishing Organization. 
Bicknell, Herman. (1976) Hafiz of Shiraz; a selection form his poems. Tehran: Imperial Organization for Social Services.
Cooper, Helen. (1989). The Canterbury Tales. Oxford: Clarendon Press.
Encyclopedia Iranica Online, s.v. “Hafez” (by Ehsan Yarshater)
Fletcher, Alan J. (1990). “The Topical Hypocrisy of Chaucer’s Pardoner.” The Chaucer Review, vol. 25, no. 2, pp. 110–26. JSTOR, http://www.jstor.org/stable/25094158. Accessed 13 June 2024.
Hafiz, (Reprint of 1891 ed.). The Divan-i-hafiz. Translated by H Wilberforce Clarke, Maryland: Ibex Publishers.
Howard, R. (1978). The Idea of Canterbury Tales. Berkeley: University of California Press.
Khorramshahi, Baha-odin. (1999). Hafez-Nā’meh Vol. II. Tehran: Shirkat-Intisharat Ilmi-Farhangi (Scientific and Cultural Publishing Company).
Khorramshahi, Baha-odin. (2012). “Hafez,” Encyclopædia Iranica, online edition (accessed on 2 April 2024).
Kris, Anton O. (2005). “The Lure of Hypocrisy.” Journal of the American Psychoanalytic Association, vol. 53, no. 1, Mar., pp. 7–22, https://doi.org/10.1177/00030651050530011001. Accessed 29 Mar. 2022.
Leff, Gordon. (1967). Heresy in the Later Middle Ages: The disputes within the Franciscan order. United Kingdom, Manchester University Press.
‌Lewisohn, Leonard. (2010) Hafiz and the Religion of Love in Classical Persian Poetry. London: Bloomsbury Publishing.
Mann, Jill. (1973) Chucer and Medieval Estates Satire: The Literature of Social Classes and the General Prologue to the “Canterbury Tales”. Cambridge: Cambridge University Press.
Moein, Mohammad. (1990). Hafez Shirin Sokhan. Tehran: Sherkat Intisharat Moein 
Murtazavi, Manuchehr. (1964). Maktab-e-Hafez (The School of Hafez). Tehran: Intisharat-e-tus.
Prawer, Siegbert Salomon. (1973) Comparative Literary Studies: An Introduction.  New York: Duckworth Books.‌
Rigby, H. S. (1996) Chaucer in Context. Manchester: Manchester University Press
Ruggiers, Paul G. (1965) The Art of the Canterbury Tales. Madison: The University of Wisconsin Press,).
Somerset, Fiona. (2001). “‘Mark Him Wel for He Is on of Þo’: Training the ‘Lewed’ Gaze to Discern Hypocrisy.” ELH, vol. 68, no. 2, , pp. 315–34. JSTOR, http://www.jstor.org/stable/30031971. Accessed 13 June 2024.
‌Weisstein, ‌Ulrich  and Riggan, William. (1988) Comparative Literature and Literary Theory: Survey and Introduction. Taipei, Bookman Books.
Williams, Arnold. (1953). “Chaucer and the Friars.” Speculum, vol. 28, no. 3, pp. 499–513. JSTOR, https://doi.org/10.2307/2847024. Accessed 13 June 2024.
Zarrinkub, Abdulhussein. (1984). Az Kuchey-E-Rindan (Through the Topper’s Alley: On the Life and Poetry of Hafez) 4th ed. Tehran: Amirkabir Publishing Institute.