انقیاد و مقاومت در دباغ خانه، روابط قدرت، انضباط و مقاومت در داستان مدرسه ای هوشنگ مرادی کرمانی، لبخند انار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، گروه آموزش و پرورش، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

هدف این مقاله، بازنمایی روابط قدرت، شیوه های انضباطی و مقاومت در داستان مدرسه ای هوشنگ مرادی کرمانی، لبخند انار، از منظر فوکویی است. رویکرد این تحقیق، توصیفی-تفسیری و روش تجزیه و تحلیل داده ها، تحلیل مضمونی است. این تحقیق، بنا بر تعریف هنری ریماک (1961) در حوزه ادبیات تطبیقی جای می گیرد زیرا می خواهد روابط متقابل بین ادبیات و سایر حوزه‌های دانش، از جمله علوم اجتماعی را کاوش کند. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد شخصیت‌های داستانی با تکنیک‌های انضباطی مانند وارسی، مراقبت، مشاهده سلسله مراتبی، بهنجارسازی، درونی‌سازی و مستندسازی به بدن‌هایی مطیع تبدیل می‌شوند که در خدمت سودمندی و بهره‌وری جامعه هستند. افزون بر تکنیک‌های اصلی انضباطی، خرده‌مجازات‌ها مانند خرده مجازات‌های مربوط به زمان، فعالیت و سخن گفتن نیز به چشم می‌خورد. علاوه بر این، داستان همدستی خانواده با نهاد مدرسه را در شکل‌دهی به بدن‌های مطیع نشان می‌دهد. بازی‌گوشی و بازی‌گونگی کودکی از موانع موفقت و انضباط است و از این رو سعی به زودن آن‌ها می‌شود. نمادها و نام‌های خاص در راستای شعار انضباط‌محوری به کار رفته‌اند. اما لبخند انار به کلی تن به شکل دادن به بدن‌هایی مطیع نمی-دهد، بلکه مقاومت مفهومی اساسی است. اما مفهوم مقاومت بازنمایی‌شده با مفهوم مقاومت در چارچوب فوکویی متفاوت است. در حالی که فوکو مقاومت را در قالب ساختارهای موجود قدرت متصور است، مقاومت در اینجا از نوع واژگون کردن ساختار و سلسله مراتب قدرت میان کودک و بزرگسال است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Althusser, Louis (1971). “Ideology and Ideological State Apparatuses (Notes towards an Investigation)”. In Lenin and Philosophy and Other Essays, edited by Louis Althusser, translated by Ben Brewster, 127–88. New York: Monthly Review Press.
Binazir, Negin (2018). “Goftemān-e Qodrat va Sāz o Kārhā-ye Teknoloži-ye Enzebāti Motāleʿe-ye Moredī: Qeṣṣehā-ye Majid.” (“Power Discourse and Mechanisms of Disciplinary Technology, a Case Study, Majid’s Tales”). Majalle-ye Motāleʿāt-e Adabiyāt-e Koodak (Journal of Children’s Literature Studies), 9: 1, pp. 21-48. doi: 10.22099/jcls.2017.4041. [In Persian]
Binazir, Negin (2019). “Teknoloži-ye Enzebāti va Badan-e Barsākhte dar Dāstān-hā-ye Madreseh.” (“Disciplinary Technology and the Constructed Body in School Stories.”) Naqd va Nazariyye-ye Adabi (Literary Criticism and Theory), 4: 2, pp. 27-49. doi: 10.22124/naqd.2019.13751.1772. [In Persian]
Foucault, Michel (1977). Discipline and punish: The birth of the prison. Translated by Alan Sheridan. New York, NY: Vintage Books, Random House, Inc.
Foucault, Michel (1978). The History of Sexuality: An Introduction. Translated by Robert. Hurley. Vol. 1. New York: Pantheon.
Foucault, Michel (1997). Ethics, Subjectivity, and Truth: Essential works of Foucault, 1954-1984. Edited by Paul Rabinow. Translated by Robert Hurley. New York: The New Press.
Grenby,  Matthew Orville. (2008).  Children’s Literature. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Havis, Devonya N (2014).  “Discipline In The Cambridge Foucault Lexicon, edited by Leonard Lawlor and John Nale, 110–19. Cambridge: Cambridge University Press.
Kheradkhord, Fouzieh, et al. (2016). “Tahavvol-e Negāh be Mafhūm-e Koodakī dar Dāstān-hā-ye Houshang Morādi Kermānī.” (“The Evolution of the Concept of Childhood in Houshang Moradi Kermani’s Fiction”). Tafakkor va Koodak (Thinking and Children), 7: 1, pp. 25-53. [In Persian]
Markland, Anah-Jayne (2019). Stones Can Make People Docile: Disciplinary School Spaces and Student Rebellions in Children’s and Young Adult School Stories. PhD diss., York University.
Maykut, Pamela; Morehouse, Richard (2002). Beginning Qualitative Research:  A Philosophical and Practical Guide. London: The Falmer Press.
Moradi Kermani, Houshang. (2011). Labkhand-e Anār (The Smile of the Pomegranate). Tehran: Enteshārāt-e Moʿin( Moin-publisher). (In Persian). 
Nikolajeva, Maria (2009). Power, Voice and Subjectivity in Literature for Young Readers. London: Routledge. 
Oksala, Joanna (2014). “Resistance”. In The Cambridge Foucault Lexicon, edited by Leonard Lawlor and John Nale, 432–37. Cambridge: Cambridge University Press.
Rahbarian, Mohammad Reza (2016). Madreseh ya ghafas: baaztaab madreseh dar matoon-e kohan va daastaan-nevisi-ye mo’aaser (School or Cage: Reflection of School in Classic Texts and Contemporary Stories). Tehran: Elmi va Farhangi. [In Persian]
Remak, H. H. H. (1961). “Comparative Literature, Its Definition and Function.” In Comparative Literature: Method and Perspective, edited by Newton Phelps Stallknecht and Horst Frenz, 3–38. Carbondale: Southern Illinois University Press.
Rudd, David (2012). “School Story.” In The Routledge Companion to Children’s Literature, edited by David Rudd, pp. 238–241. London: Routledge. 
“School Stories.” n.d. In Oxford Encyclopedia of Children’s Literature. June 2024]. https://www.oxfordreference.com/display/10.1093/acref/9780195146561.001.0001/acref-9780195146561-e-2885.
Trites, Roberta Seelinger (2000). Disturbing the universe: Power and Repression in Adolescent Literature. Iowa City: University of Iowa Press.