ساخت شکنی ریزوم‌های مردانگی در داستان کوتاه «شکارچیان در برف» اثر توبیاس وُلف: مطالعۀ روان-جامعه‌شناختی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار زبان و ادبیات انگلیسی و مطالعات آمریکا، گروه زبان انگلیسی و زبانشناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران( نویسنده مسئول)

2 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات انگلیسی و مدرس مدعو، گروه زبان و ادبیات انگلیسی و زبان شناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

چکیده

«مردانگی» همواره مسئله‌ای به‌شدّت چالش‌برانگیز بوده‌است. در داستان کوتاه «شکارچیان در برف» (1981) به‌قلم توبیاس وُلف، هر یک از شخصیت‌ها با تلاش برای اثباتِ مردانگی خود، به دنبال پیشی جستن از همتایان خود است. اما در ادامه، مردانگیِ این شخصیت‌ها به دلیل ناپایداری این مفهوم، دستخوش تغییرات ناچیز یا قابل‌توجهی می‌شود. در چنین فضای بی‌ثباتی، پژوهش حاضر به تحلیل داستان وُلف در پرتو مدل جنسیت کانِل و نظریۀ روان‌گسست‌کاوی ژیل دِلوُز و فِلیکس گاتاری پرداخته تا انواع گوناگون مردانگی را شناسایی و نحوۀ دگرگونی و جایگشت آن‌ها را مطالعه کند. مدل سه‌گانۀ جنسیت کانل بر قدرت، روابط تولید و مناسبات عاطفی استوار است بنابراین، پژوهش حاضر ابتدا به مطالعۀ هر یک از مردانگی‌های مشاهده‌شده در سه شخصیت اصلی داستان وولف به عنوان نوعی ریزوم در جامعه می‌پردازد و سپس نحوه‌ی جابه‌جایی آن‌ها را طی فرآیندی موسوم به قلمروزدایی و ایجاد قلمروهای جدید (بازقلمروسازی) بررسی می‌کند. در ابتدای داستان، هر یک از شخصیت‌های داستان وُلف (کِنی، فِرانک و تاب) نماینده‌ی نوع خاصی از مردانگی هستند؛ درحالی‌که کِنی با گردن‌کشی، سعی در غلبه بر دیگران دارد (مردانگی هژمونیک)، فِرانک نقش هم‌دست او را در سوءاستفاده از تاب ایفا می‌کند (به‌ترتیب، مردانگی هم‌دست و حاشیه‌ای). اما در ادامه‌ی داستان، این ریزوم‌های کهن و تثبیت‌شده در لحظه‌ی جابه‌جایی نقش‌ها، قلمروزدایی شده و پایانی حزن‌انگیز را رقم می‌زنند. یافته‌های پژوهش حاضر نشان می‌دهند که هر دو نوع مردانگی افراطی به‌یک‌اندازه برای جامعه زیان‌باراند چراکه تجربه‌ی سوءاستفاده تاثیری منفی بر سوءاستفاده‌گر (مردانگی هژمونیک و هم‌دست) و قربانی (حاشیه‌ای) دارد و منجر به فساد و تباهی می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Bull, Victoria (2019). Oxford Pocket Dictionary. 4th Edition. London: Oxford University Press. 
Connell, Raewyn (1983). Which Way is Up?: Essays on Class, Sex and Culture. Australia: Globe Press Ltd.  
Connell, Raewyn (2005). 2nd Edition. Masculinities. London: Routledge.
Connell, Raewyn, et al. (1982). Ockers and Disco-Maniacs: A Discussion of Sex, Gender and Secondary Schooling. Sydney: Inner City Education Center.
Connell, Raewyn, and Messerschmidt, James W. (2005). “Hegemonic Masculinity: Rethinking the Concept.” Gender & Society, 19:6, pp. 829- 859. doi: 10.1177/0891243205278639
Deleuze, Gilles, and Guattari, Felix (1983). Anti-Oedipus: Capitalism and Schizophrenia. Translated by Robert Hurley, Mark Seem, and Helen R. Lane, Minneapolis: University of Minnesota Press. (Original work published in 1972)
Deleuze, Gilles, and Guattari, Felix (1987). A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia. Translated by Brian Massumi, London: Bloomsbury Publishing. 
Donaldson, Mike (1993). “What Is Hegemonic Masculinity?”. Theory and society, 22:5, pp. 643- 657. doi: www.jstor.org/stable/657988
Edman, Timuçin Buğra, et al. (2018). “Devil May or May Not Hide”. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15:2, pp. 793-806.
Edwards, Tim (2004). Cultures of Masculinity. London: Routledge.
Frank, Blye (1991). “Everyday/Everynight Masculinities: The Social Construction of Masculinity among Young Men”. SIECCAN Journal, 6, pp. 27-37.
Franklin II, Clyde W. (2012). The changing definition of masculinity. Berlin: Springer Science & Business Media.
Freud, Sigmund (2010). The Interpretation of Dreams. Translated by James Strachey, New York: Perseus Books Group. [In English]
Gleason, Kevin Daniel (2018). Traumatized Masculinity: Men and Boys in the Works of Tobias Wolff. Indiana University of Pennsylvania. Ph.D. dissertation.
Jansen, Sue Curry, and Sabo, Donald (1994). “The Sport/War Metaphor: Hegemonic Masculinity, the Persian Gulf War, and the New World Order.” Sociology of Sport Journal, 11:1, pp. 1- 17. doi: 10.1123/ssj.11.1.1
Kimmel, Michael, & Coston, Bethany (2012). “Seeing Privilege Where It Isn’t: Marginalized Masculinities and the Intersectionality of Privilege.” Journal of Social Issues, 68:1, pp. 97- 111. doi: 10.1111/j.1540-4560.2011.01738.x
Luepnitz, Deborah Anna (2021). “A Return to Freud’s ‘Complete Oedipus Complex’: Reclaiming the Negative.” American Imago, 78:4, pp. 619-630. doi: 10.1353/aim.2021.0029
Messerschmidt, James W. (1993). Masculinities and Crime: Critique and Reconceptualization of Theory. Maryland: Rowman & Littlefield.
Ortega, Dolors (2012). Deterritorialising Patriarchal Binary Oppositions: Deleuze and Guattari, Virginia Woolf, Masculinities and Film Adaptations. The University of Barcelona. Ph.D.dissertation. 
Sabo, Donald, and Fredrick Gordon, David (1995). “Part I Masculinity, Health, and Illness”. In Men′ s Health and Illness: Gender, Power, and the Body. Ed. Alex Broom and Philip Tovey. California: Sage Publications.
Schorn, Patrick (2004). “Tracking Deceptions of ‘Hunters in the Snow’”. The Harper Anthology, 122. pp. 123- 125.
Thorne, Tony (2005). Dictionary of Contemporary Slang. 3rd Edition. London: A & C Black.
Wolff, Tobias (1983). “Hunters in the Snow”. In The Garden of the North American Martyrs. Ed. Gary Krist. pp. 9- 26. New York: HarperCollins.