از کتاب تا واقعیت افزوده: پژوهشی در ارتباط بین تعامل و غرقگی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای زبان و ادبیات انگلیسی، گــروه زبــان هــای خارجــی و زبــان شناســی، پردیس بین‌الملل دانشــگاه شــیراز، شــیراز، ایــران

2 اســتادیار ادبیــات انگلیســی، گــروه زبــان هــای خارجــی و زبــان شناســی، دانشــگاه شــیراز، شــیراز، ایــران

3 استاد ادبیات تطبیقی، گروه زبان های خارجی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

10.22077/islah.2025.8531.1562

چکیده

رابطه بین خواننده و متن در سال‌های اخیر به دلیل پیشرفت تکنولوژی و ایجاد فرم‌های جدیدی از متن دستخوش تغییرات فراوانی شده‌ است. این فرم‌های جدید امکان تعامل خواننده با متن را فراهم آورده تا تجربه‌های نوینی را برای خوانندگان به ارمغان بیاورند که نه تنها چهره صنعت سرگرمی را دگرگون ساخته بلکه فرصت‌های تازه‌ای را در اختیار صنعت‌گران قرار داده تا از روایت در ظرفیت‌های گوناگونی استفاده کنند. این پژوهش سعی دارد با بررسی مقایسه‌ای ارتباط بین تعامل و غرقگی در رسانه‌های متفاوت روایت‌محور از جمله بازی ویدیویی تعاملی، اتاق فرار، رسانه‌ واقعیت افزوده، فیلم‌ و تاتر تعاملی را مورد مطالعه قرار دهد تا تاثیر تعامل بر میزان غرقگی در تجربه خواننده در مواجه با هر یک از این رسانه‌ها تشریح شود. بدیهی است با توجه به ذات این پژوهش در کنار استفاده از منابع نظری بخشی نیز به صورت میدانی طراحی و اجرا شده تا بتواند قسمت نظری این پژوهش را همراهی کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقاله های زودآیند، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 27 فروردین 1404
  • تاریخ دریافت: 24 آذر 1403
  • تاریخ بازنگری: 07 اسفند 1403
  • تاریخ پذیرش: 27 فروردین 1404