بررسی اقتباس هملت در انیمیشن سیمپسون‌ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی، گروه زبان‌شناسی و زبان‌های خارجی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 استادیار ادبیات انگلیسی، گروه زبان‌شناسی و زبان‌های خارجی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

چکیده

چکیده

این پژوهش در پی یافتن تغییراتی است که انیمیشن سیمپسون‌ها به مثابۀ رسانه‌ای متفاوت با ادبیات، در نمایشنامۀ هملت، اثر شکسپیر ایجاد می‌کند. در یکی از قسمت‌های سیمپسون ها، مجموعۀ تلویزیونی که از محبوبیت جهانی برخوردار است، اقتباسی کوتاه از هملت ارائه می‌شود. در این مقاله این مجموعه را بررسی می‌کنیم تا دریابیم این رسانه چگونه از هملت برای هجو زندگی آمریکایی بهره می‌گیرد. این پژوهش گذار ادبیات نخبه‌پسند به فرهنگ عامه‌پسند را بررسی می‌کند و سرشتی بینارشته‌ای دارد چون ارتباط ادبیات و رسانه را می‌کاود. ابتدا سنت‌های ژانریِ سریال سیمپسون‌ها و پیشینۀ شخصیت‌هایش شرح داده خواهد شد و سپس پرسش‌هایی که لیندا هاچن در اقتباس‌پژوهی طرح می‌کند مورد بررسی قرار خواهند گرفت. این پژوهش نشان می‌دهد که اقتباس هملت در انیمیشن سیمپسون ها، از یک سو فرهنگ نخبه‌گرا و ادبیات "فاخر" را ریشخند می‌کند و از سوی دیگر کلیشه‌ی‌ خانواده‌ی هسته‌ای امریکایی را با طنزی اغراق‌آمیز هجو می‌نماید. فرهنگ‌پژوهان در ایلات متحده سیمپسون‌ها را از منظر ایدئولوژیک نقد کرده‌اند اما در ایران، انیمیشن‌ها کمتر مورد مطالعۀ نقادانه قرار گرفته‌اند. این مقاله نشان می‌دهد که سیمپسون‌ها چگونه با اقتباس دولایه نسبت به فرهنگ فاخر واکنش نشان داده‌اند.

کلیدواژه‌ها


BBC (1 June 2010). “Homer Simpson Named the Greatest TV Character”. 
 https://www.bbc.com/news/10102115 
During, Simon (2005). Cultural Studies. New York: Routledge.
Fiske, John (1989a). Reading the Popular. New York: Routledge. 
Fiske, John (1989b). Understanding Popular Culture. Reprint. New York: Routledge.
Gans, Herbert J (1974). Popular Culture and High Culture: An Analysis and Evaluation of Taste. New York: Basic Books, Inc.
Goltz, Wanja Matthias Freiherr, von der (2011). “Functions of Intertextuality and Intermediality in The Simpsons.”  Universität Duisburg-Essen, PhD dissertation.
Gray, Jonathan (2006). Watching with the Simpsons: Television, parody, and intertextuality. New York and Oxon: Routledge.
Gripsrud, Jostein (1989). “’High Culture’ Revisited.” Cultural Studie. (3)2, (94-207).
Harrington, C. Lee, and Denise D. Bielby (2001). “Constructing the Popular: Cultural Production and Consumption.” In C. Lee Harrington and Denise D. Bielby (Eds.), Popular Culture: Production and Consumption. Massachusetts and Oxford: Blackwell.
Henry, Matthew A. (2012). The Simpsons, Satire, and American Culture. New York: Palgrave Macmillan.
Howe, Irving (2004). “Notes on Mass Culture.” In Jeet Heer and Kent Worcester (Eds.), Arguing Comics: Literary Masters on a Popular Medium. Mississippi: University Press of Mississippi.
Hutcheon, Linda (2013). A Theory of Adaptation (2nd ed.). London and New York: Routledge.
Hutcheon, Linda (2000). A Theory of Parody: The Teachings of Twentieth-Century Art Forms (2nd ed). Urbana and Chicago: University of Illinois Press.
Jean, Al (2010). Commentary for “Tales from the Public Domain”. The Simpsons: The Complete Thirteenth Season [DVD]. 20th Century Fox.
Levine, Lawrence W. (2002). Highbrow/Lowbrow: The Emergence of Cultural Hierarchy in America. Massachusetts: Harvard University Press.
McDonald, John (21 June 2014). “Bard of Springfield: an Analysis of Four Shakesperean References in The Simpsons.” https://the-artifice.com/the-simpsons-shakespearean-references/
Montironi, Maria  Elisa (2012). “The  Simpsons’s Shakespeare:  Hamlet Today.  Possible  Meanings  and  Consequences  of  a  Parodic  Appropriation.” Between. 2(4). 1-15. 
  Öğütcü, Murat (2014). “Shakespeare in Animation.” In Deniz Bozer (Ed.), Shakespeare 450. Ankara: Bizim Büro.
Perlmutter, David (2014). America Toons In: A History of Television Animation. Jefferson, North Carolina: McFarland & Company, Inc. Publishers. 
Sanders, Julie (2006). Adaptation and Appropriation. Oxon: Routledge.
Scully, Mike (2010). Commentary for “Simpsons Bible Stories”. The Simpsons: The Complete Tenth Season [DVD]. 20th Century Fox.
Scully, Mike (2009).  Commentary for "Simpsons Tall Tales”. The Simpsons: The Complete Twelfth Season [DVD]. 20th Century Fox.
“Tales from the Public Domain” )2002).  The Simpsons, created by Mat Groaning, season 13, episode 14, Fox Network.
The Telegraph (2010). “Homer Simpson named best film or TV character of past 20 years.”
www.telegraph.co.uk/culture/tvandradio/7792058/Homer-Simpson111named-best-film-or-TV-character-of-past-20-years.html. 
Tueth, Michael V. (2003). “Back to the Drawing Board: The Family in Animated Television Comedy.”  In Carol Stabile and Mark Harrison (Eds.). Prime Time Animation: Television Animation and American Culture. Oxon: Routledge.
Turner, Chris (2005). Planet Simpson: How a Cartoon Masterpiece Documented an Era and Defined a Generation. Massachusetts: Da Capo Press.