خوانشی لکانی بر عصیان و مرگ اندیشی در اشعار نصرت رحمانی و هنری چارلز بوکوفسکی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات انگلیسی، گروه زبا ن های خارجی ، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

2 استاد ادبیات انگلیسی، گروه زبا ن های خارجی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

چکیده

مقالۀ حاضر، پژوهشی تطبیقی در باب تبیین علل عصیان و مرگ­اندیشی در آثار دو شاعر معاصر، نصرت رحمانی و هنری چارلز بوکوفسکی، به کمک نظریات ژاک لکان در سه ساحت خیالی، نمادین و امر واقع است. هدف تحقیق، ابتدا آشکارسازی این موارد در اشعارآن دو و سپس یافتن دلایل روانی، اجتماعی آن است. یکی از اشکال عصیان‎گری در آثار این دو شاعر، بیان صریح اعتیاد راویان آن‎ها به مواد مخدر و الکل است. این عصیان و اعتیاد، راویان را به مرز مرگ، یأس و بدنامی کشانده است و در عین حال هیچ ‎یک از این پیامدها سبب ترک این فانتزی از طرف آن‎ها نمی‎شود. درواقع ژوئَسانس یا لذتی که با درد و گناه همراه است، آن‎ها را به سمت مرگ سوق می‎دهد. با بررسی عصیان‎گری و مرگ‎اندیشی در شخصیت‎های این دو شاعر، درخواهیم یافت که ریشۀ این معضلات، عواطف سرکوب­شده‎ای است که در نتیجۀ تقابل سوژه‎ها با دیگری بزرگ به وجود می‎آیند. درواقع آن‎ها اسیر چرخه‎ای در ساحت نمادین هستند که برای خاتمه­دادن به آن چاره‎ای جز عصیان‎گری و مرگ‎اندیشی ندارند. با ورود به امر واقع و درک این فقدان، راویان دچار روان‎ضربه شده­اند و با آرزوی بازگشت به ساحت خیالی مادر، سعی در تسکین آلام خود دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


پیروز، غلامرضا؛ زارع، سارا (پاییز 1397). «تضاداندیشی در مضمون مرگ در شعر رمانتیک فارسی (با تأکید بر اشعار نصرت رحمانی و سهراب سپهری).» کاوش‌‌نامۀ زبان و ادبیات فارسی . دورۀ نوزدهم، شمارۀ 38. صص 228ـ197.
رحمانی، نصرت ( 1399). مجموعه اشعار نصرت رحمانی. جلد دوم. چاپ ششم. تهران: نگاه.
لکان، ژاک (1393). تلویزیون. ترجمۀ انجمن ‌روان‌پژوهان‌ فارسی‌زبان ‌فرانسه. تهران: رخداد نو.
موللی، کرامت (1383). مبانی روان‌‌کاوی فروید‌‌ـ لکان. چاپ پنجم از ویراست دوم. تهران: نی‌نگار.
Baldwin, Yael Goldman.Malone, Kareen. Svolos, Thomas (2011). Lacan and Addiction: An Anthology (1st ed.). London: Karnac Books.
Baughan, Michael Gray, Brewer, Gaylord (2004). Charles Bukowski (Bloom’s Great Writers). New York: Chelsea House Publication.
Bukowski, Charles (2002).  Love Is a Dog From Hell. New York: Ecco.
Bukowski, Charles (2005). Slouching Toward Nirvana: New Poems (1st ed.). New York: Ecco. 
Bukowski, Charles (2007). You Get So Alone at Times That It Just Makes Sense.Epub edition. New York: HarperCollins.
Bukowski, Charles (2009). Septuagenarian Stew. Netherlands: Harper Collins.
Bukowski, Charles (2019). On Drinking (Abel Debritto, Ed.). New York: Ecco. 
Canbolat, Fazile. (2018). "A Qualitative Research on Suicide Notes: Mental Representations in Suicide Notes of Men." (Review of A Qualitative Research on Suicide Notes: Mental Representations in Suicide Notes of Men). Middle East Technical University.
Evans, Dylan (2002). An Introductory Dictionary of Lacanian Psychoanalysis. Abingdon-United Kingdom, Taylor & Francis.
Fingarette, Herbert (1989). Heavy Drinking: The Myth of Alcoholism.
 Los Angeles: California Press. 
Homer, Sean (2005). Jacques Lacan. London: Routledge.
Lacan, Jaccques (1999). On feminine sexuality, the limits of love and knowledge, 1972–1973.Encore: The seminar of Jacques Lacan book XX (J.-A. Miller Ed.) (B. Fink, Trans.). New York and London: Norton.
‌Lacan, Jacques (2002). Family Complexes in the Formation of the Individual (Cormac Gallagher, Trans.) UK: Antony Rowe.
Lacan, Jacques (2008). Écrits: a Selection (Alan Sheridan, Trans.). London: Routledge. 
Loose, Rik. (2002). The Subject of Addiction: Psychoanalysis and the Administration of Enjoyment. London: Routledge.
Saris, A. Jamie (2013). “Commited to Will: What’s At Stake for Anthropology in Addiction?” (Pp.263-283). Duke University Press. DOI: 10.1215/9780822395874-011
Slovos, Thomas (2017). Twenty-first Century Psychoanalysis. London: Routledge.
Zevnik, Andreja (2017). Lacan, Deleuze and World Politics: Rethinking the Ontology of the Political Subject (Interventions). London: Routledge.
منابع الکترونیکی
خبرگزاری موج (1397). «شاعر شیدای شهر، شاعر بدنام شهر.» موج. 20 آذر 1401.
https://www.mojnews.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8
مهرآیین، مصطفی ( 1399). «اعتیاد، بخشی از نظم طبیعی جامعه است.» شبکۀ شرق. 22 آذر 1401 https://www.pishkhan.com/news/218226.