آموزگار، ژاله (1380). تاریخ اساطیری ایران. تهران: سمت.
احمدی، بابک (1397). از نشانههای تصویری تا متن: به سوی نشانهشناسی ارتباط دیداری. چاپ هفدهم. تهران: مرکز.
الیاده، میرچا (1400). اسطوره و واقعیت. ترجمۀ مانی صالحیعلامه. چاپ ششم. تهران: پارسه.
بهار، مهرداد (1398). پژوهشی در اساطیر ایران. چاپ چهاردهم. تهران: آگه.
دادور، ایلمیرا؛ رحمتجو، حمیدرضا (1392). «گذر قصهای اسطورهای به خوانشی فیلمیک: یک بررسی تطبیقی.» نامۀ فرهنگستان. سال سیزدهم، شمارۀ 2، صص: 20ـ7.
رستمی، جمیل (کارگردان) (1383). مرثیۀ برف [فیلم سینمایی]. رسانههای تصویری: 84 دقیقه.
زینالعابدینی، پیام (بهار و تابستان 1401). «مطالعۀ مواجهۀ مخاطب با فضای فیلمیک با تأکید بر آرای بینرشتهای پدیدارشناسی.» مطالعات بینرشتهای ادبیات، هنر و علومانسانی (دانشگاه بیرجند). سال دوم، شمارۀ 1 (پیاپی 3)، صص. 208ـ185.
DOI: 10.22077/ISLAH.2022.5415.1101
شکنر، ریچارد (1394). نظریۀ اجرا. ترجمۀ مهدی نصراللهزاده. چاپ سوم. تهران: سمت.
عباسی، علی (1390). ساختارهای نظام تخیل از منظر ژیلبر دوران: کارکرد و روششناختی تخیل. تهران: علمی فرهنگی.
علیزاده، حمیرا (1394). «بازتاب اسطورۀ سیاوش در شاهنامه، با تکیه بر دو فیلم سیاوش در تختجمشید رهنما و داستان سیاوش از کیمیاگروف.» پاژ. شمارۀ 18. صص: 112ـ97.
علیزاده، حمیرا؛ پورخالقی چترودی، مهدخت؛ مزاری، نگار (بهار 1398). «مطالعۀ تطبیقی تصاویر تخیلی فیلمنامۀ پستچی و نمایشنامۀ ویتسک براساس نظریۀ تخیلشناسانۀ ژیلبر دوران.» جستارهای نوین ادبی. شمارۀ 204، صص. 45ـ19. DOI: 10.22067/jls.v0i0.76318
عوضپور، بهروز؛ نامورمطلق، بهمن (زمستان 1393). «ژیلبر دوران و نقد اسطورهای، پیکرۀ مطالعاتی: رمان دل سگ اثر میخائیل بولگاکف.» ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی. سال دهم، شمارۀ 37، صص. 235ـ205.
ماراتی، پائولا (1400). ژیل دلوز، سینما و فلسفه. ترجمۀ فائزه جعفریان و مهرداد پارسا. چاپ دوم. تهران: شَوَند.
مسکوب، شاهرخ (1394). درآمدی بر اساطیر ایران. تهران: فرهنگ جاوید.
نامورمطلق، بهمن (1392). در آمدی بر اسطورهشناسی. تهران: سخن.
نامورمطلق، بهمن (زمستان 1386). «ترامتنیت: مطالعۀ روابط متن با دیگر متنها.» پژوهشنامۀ علوم انسانی. شمارۀ 56، صص. 98ـ83.
نجومیان، امیرعلی (1394). نشانه در آستانه. جستارهایی در نشانهشناسی. تهران: فرهنگ نشر نو.
نظرزاده، رسول (1391). فرهنگ واژههای نمایشهای ایرانی. تهران: افراز.
نوروزی، تورج (1374). «انگارههای فرهنگ بومی در سینمای ایران: نگرشی به کاربرد آیین و اسطوره در فیلمهای بهرام بیضایی.» ایرانشناسی. سال هفتم، شمارۀ 26، صص. 397ـ382.
Durand, Gilbert (1979). Figures mythiques et Visaqes de l`aeuvre : de la mythocritique a la mythalyse. Paris: Dunod.
Eliade, Mircea (1952). Images and Symbols: Studies in Religious Symbolism. (Philip Maire, Trans.) Great Britain : Librarie Gallimard.
Jung, Karl G (1988). Man and his Symbols. New York: Doubleday.
Tylor, Edward (1889). Primitive Culture. New York: Henry Holt and Company.
Van Rensburg, Rudiker Janse (2021). Ceremonial Cinema: World-Creation and Social Transformation through Film as Ritual. the University of the Free State.