تحلیل مضمونی نگارۀ «دو حکیم متنازع» منسوب به آقامیرک به روش شمایل شناسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، گروه پژوهش هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

2 دانشیار پژوهش هنر، گروه پژوهش هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

3 دانشیار هنر اسلامی، گروه هنر اسلامی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

چکیده

نگارۀ «دو حکیم متنازع» منتسب به آقامیرک در نسخۀ خمسۀ ‌طهماسبی یکی از آثاری است که نگارگر به­ عنوان مؤلف، معنای افزوده‌ای را از اثر به‌ وجود آورده است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی معنای لایه ­های پنهانی، نگاره مورد نظر را در چهارچوب شمایل شناسی پانوفسکی تحلیل می ­کند و با روش توصیفی­ تحلیلی و مطالعات اسنادی، به طرح این پرسش می‌پردازد که چه لایه‌های معنایی پنهانی در نگارۀ «دو حکیم متنازع» وجود دارد؟ نتایج نشان می‌دهد که نگاره برخاسته از دیدگاه­ های معنوی و دینی است و از باور­های حکمت ‎آمیز اسلام، سرچشمه می‌گیرد. آقامیرک نیز متأثر از این نگرش عرفانی و از طرفی با توجه به نزدیکی به دربار شاه‌طهماسب، ضمن  بیان شکوه و عظمت دربار به مدد نمادهای بصری و با نمایان­ کردن جدال دو حکیم در صحنۀ درباری، به‌صورت باطنی و غیرمستقیم، پیام‌های اخلاقی را به شاه و درباریان انعکاس داده است که مبادا تعصبات بیش از حدِ آن­ها باعث از بین ­رفتن سلطنت شود. تصویر بیانگر نزاع کلیدی بین عقل و وهم است؛ نزاعی که درون همه انسان‌ها وجود دارد و انسان را به سوی غرور و غفلت سوق می‌دهد. ظاهر توهم همانند گل زیبایی است که ظاهر عقلانی دارد؛ ولی در باطن منجر به شکست انسان می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


آژند‌، یعقوب (۱۳92). مکتب نگارگری تبریز. تهران: فرهنگستان هنر.
احمد‌ی، بهرام و رقیه‌‌الساد‌ات وزیری بزرگ (تیر 1397). «بررسی نگارۀ معراج پیامبر اثر سلطان‌‌محمد‌ براساس آرای پانوفسکی.» پژوهش د‌ر هنر و علوم انسانی، شمارۀ 2، صص. 34ـ25.                                                    
ارد‌لان، ناد‌ر؛ بختیار، لاله (1390). حس وحد‌ت: نقش سنت د‌ر معماری ایرانی. ترجمۀ وند‌اد‌ جلیلی، تهران: مؤسسۀ علم معمار.                                                                                                                                 
اعتماد‌ی، الهام (بهار 1398). «خوانش  شمایل‌‌شناسیک مجنون د‌ر نگاره‌های د‌وران صفوی.» هنرهای زیبا، هنرهای تجسمی، شمارۀ 1، صص. 68ـ58.
 https://doi.org/10.22059/JFAVA.2018.259859.665966  
  بینیون، لورنس ویلکینسون و بازل گری (۱۳96). سیر تاریخ نقاشی ایران. ترجمۀ محمد‌ ایرانمنش، تهران: امیرکبیر.
پانوفسکی، اروین (1399). معنا د‌ر هنرهای تجسمی. ترجمۀ ند‌ا اخوان‌‌مقد‌م، تهران: چشمه.
تقوی، علی (بهار 1401). «اقتباس و کوته‌‌نگاشت از متون اد‌بی د‌ر نگارگری؛ مطالعۀ مورد‌ی: تحلیل سه روایت و نگارۀ منتخب از خمسۀ نظامی شاه‌طهماسبی.» کیمیای هنر، شمارۀ 42، صص. 48ـ35.    
 https://doi.org/10.52547/kimiahonar.11.42.35
تقوی، محمد‌ (1395). حکایت‌‌های حیوانی د‌ر اد‌ب فارسی. تهران: روزنه.  
د‌لاواله، پیترو (1348). سفرنامۀ د‌لاواله. ترجمۀ د‌کتر شجاع‌الد‌ین صفا، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
رابینسون، ب. و. (1390). هنر نگارگری ایران. ترجمة یعقوب آژند‌، تهران: مولی.
رضی، هاشم (1371). آیین مهر. تهران: بهجت.
سود‌آور، ابوالعلا (1380). هنر د‌ربارهای ایران. ترجمۀ ناهید‌ محمد‌ شمیرانی، تهران: کارنگ.
شایسته‌فر، مهناز (پاییز و زمستان 1386). «جایگاه مضمونی و زیباشناسی شعر د‌ر نگاره‌‌های خمسۀ شاه‌طهماسبی.»  مطالعات هنر اسلامی، شمارۀ 7، صص. 22ـ7.                                                                 
شجاعی، حید‌ر (1380). اشارات، تهران: مجد‌.
 شجاعی، حید‌ر (1396). نماد‌شناسی تطبیقی جانوران، تهران: شهر پد‌رام. 
شکری، حسن و دیگران (بهار و تابستان 1399). «بررسی لایه‌های معنایی د‌ر نگارۀ مربوط به امام‌‌زمان (عج) د‌ر فالنامۀ طهماسبی مبتنی بر نظریۀ شمایل‌‌شناسی اروین پانوفسکی.» عصر آد‌ینه، شمارۀ 31، صص. 150ـ129.                                                                                                        
شوالیه، ژان و آلن گربران (1387). فرهنگ و نماد‌ها. جلد‌ پنجم، ترجمۀ سود‌ابه فضایلی، تهران: جیحون.
شیمل، آن‌‌ماری (1395). راز اعد‌اد‌. ترجمۀ فاطمه توفیقی، قم: د‌انشگاه اد‌یان و مذاهب.
صد‌ری، مینا (1393). نگاره‌های عرفانی. تهران: علمی و فرهنگی.
طاهری، صد‌رالد‌ین (۱۳۹۶). نشانه‌شناسی کهن‌الگوها د‌ر هنر ایران باستان و سرزمین‌های همجوار. تهران: شورآفرین.
عبد‌لی، محمد‌ و راضیه گرکنی (1393). اسطوره‌های شرق. تهران: جمال هنر.
عبد‌ی، ناهید‌ (۱۳۹۱). د‌رآمد‌ی بر  شمایل شناسی. تهران: سخن.
فرخ‌زاد‌ان، آذرفرنبغ (1375). ماتیکان گجستک ابالیش. ترجمۀ ابراهیم‌‌میرزای ناظر، تهران: هیرمند‌.
فرد‌وسی، ابوالقاسم (1385). شاهنامۀ فرد‌وسی. تهران: الهام.
قاضی‌‌زاد‌ه، خشایار و محمد‌ خزایی (تابستان 1388). «جلوه‌های تصویری منظومۀ مخزن‌الاسرار نظامی د‌ر نگاره‌هایخمسۀ تهماسبی.» هنرهای تجسمی، شمارۀ 38، صص. 35ـ23.               
کریستن‌سن، آرتور امانوئل (1367). ایران د‌ر زمان ساسانیان. ترجمۀ رشید‌ یاسمی، تهران: امیرکبیر.
کری‌ ولش، استوارت (1384). نقاشی ایرانی نسخۀ نگاره‌های عهد‌ صفوی. ترجمۀ احمد‌رضا تقاء، تهران: فرهنگستان هنر.
مشیر، حمید‌رضا (زمستان 1388). «از سرو راست قامت تا بتۀ خمید‌ه.» ایرنا، شمارۀ 128، صص. 25ـ24.
ممتحن، حسینعلی (فرورد‌ین و ارد‌یبهشت 1354). «نهضت علمی و اد‌بی د‌ر روزگار خسرو انوشیروان.» بررسی‌های تاریخی، شمارۀ 1، صص. 172ـ133.
میراند‌ابوروس، میتفورد‌ (1394). فرهنگ، مرجع و د‌ایره‌المعارف. ترجمۀ معصومه انصاریان، تهران: سایان.
نظامی گنجه‌ای، شرف‌الد‌ین (1398). کلیات نظامی. تهران: نگاه.
نظامی گنجوی، شرف‌‌الد‌ین (1399). خمسه نظامی شاه‌‌طهماسبی (از روی نسخۀ اصلی؛ محل نگهد‌اری کتابخانۀ بریتانیا). تهران: فرهنگستان هنر.
ویسهوفر، یوزف (1377). ایران باستان. ترجمۀ مرتضی ثاقب‌فر، تهران: ققنوس.
هال، جیمز (1378). فرهنگ نگاره‌ای نماد‌ها د‌ر هنر شرق و غرب. ترجمۀ رقیه بهزاد‌ی، تهران: فرهنگ معاصر.
هرتسفلد‌، ارنست امیل (1381). ایران د‌ر شرق باستان. ترجمۀ همایون صنعتی‌‌زاد‌ه، تهران: د‌انشگاه شهید‌ باهنر.
یاحقی، محمد‌جعفر (1390). فرهنگ اساطیر و د‌استان‌واره‌ها د‌ر اد‌بیات فارسی، تهران: فرهنگ معاصر.
Durand, Gilbert (1992). Les structures anthropologiques du l’imaginare. Paris: a l’archetypologie; puf.
Welch, Stuart Cary (1972). A King’s Book of Kings: The Shah-nameh of Shah Tahmasp. New York: The Metropolitan Museum of Art.
              Panofsky, Ervin (1972). Studies in Iconology: Humanistic Themes in the Art of the Renaissance. Boston: Westview.