بررسی بینامتنی تصرف و نقیضه «مردگانِ» جویس و «مرگ ایوان ایلیچِ» تالستوی در پلۀ آخر علی مصفا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار مطالعات ترجمه، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه اراک، اراک، ایران

چکیده

این مقاله به روش کیفی­ـ تبیینی و با ابزار کتابخانه‌ایِ در دسترس و روش تحلیل اسناد سمعی و بصری، فیلم ایرانی پلۀ آخر را از طریق کاربست نوآورانۀ عناصر داستان «مردگان» جویس و مرگ ایوان ایلیچ تالستوی، از منظر بینامتنیّت نقیضه‌ای بررسی می‌کند. این بینا‌متن نقیضه‌شده (پلۀ آخر)، از یک­سو، با آثار نقیضه‌شونده (دو داستان جویس و تالستوی) در ارتباط قرار می‌گیرد و از دیگرسو می‌کوشد با شگردهای دخل و تصرف، برداشتی سرخوشانه و بازی‌گوشانه از برخی مضامین و موتیف‌های این دو اثر در بطن بافتار فرهنگ ایرانی و به طریق اولی، موسیقی و معماری سنتی ایرانی، ارائه کند. گذشته‌گرایی که موضوع محوری فیلم است، از طریق پیوند فیلم به­مثابۀ زبرمتن با متون نوشتاری و موسیقیایی و معماری به­مثابۀ زیرمتن، حاصل می‌آید. این مقاله نشان می‌دهد فیلم پلۀ آخر و فیلم در حال ساخت در بطن فیلم پلۀ آخر، روابط بینامتنی پیچیده‌ای با دو داستان جویس و تالستوی برقرار می‌کنند و بینش‌هایی تازه از این دو اثر داستانی ارائه می‌دهند. وانگهی، به نظر می‌رسد فیلم در دست ساخت به­مثابۀ زبرمتن، با فیلم اصلی به­مثابۀ زیرمتن، روابط بینامتنیِ عمدتاً صریح و مستقیم و محاکاتی و گاه کنایه‌وار دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


اشکانی، آرزو (۱۳۹۷). «تحلیل درون‌‌‌‌مایۀ «گذشته» در چهار فیلم سینمایی ایران». پایان‌‌‌‌نامۀ کارشناسی ارشد. دانشکدۀ ادبیات، دانشگاه ولایت، پیران‌‌‌‌شهر.
اهوراکی، امیر (۱۳۹۲). «نقدی بر پلۀ آخر ساختۀ علی مصفا (روایت یک مرده).» مشرق نیوز (۱۷ فروردین، ساعت ۹:۴۷، کد خبر: ۲۰۴۷۰۸)، برگرفته از سایت:
https://www.mashreghnews.ir/news/204708/%
جاهد، پرویز (اوت ۲۰۱۹). «پلۀ آخر: ادای دین به سینمای جان کاساوتیس.» برگرفته از سایت: 
https://cineـeye.net/
والتزال، فلورانس (۱۳۷۲). «گابریل و مایکل: پایان مردگان» در دوبلینی‌‌‌‌ها و نقد دوبلینی‌‌‌‌ها. ترجمۀ محمدعلی صفریان و صالح حسینی. تهران: نیلوفر، ص. ۱3۸ـ۱1۸.
Abbaszadeh, Roya (2016). Transcoding Joyce’s “The Dead” and Tols‌toy’s “Death of Ivan Ilych” in Mosaffa’s The Las‌t S‌tep: A Case of Adaptation. M.A. thesis, Ferdowsi University, Mashhad, Iran.
Ahouraki, A. (April 5, 2013). Naghdi bar Pelye Akhar Sakhteye Ali Mosaffa (Revayate yek Mordeh) (A critique of “The Las‌t S‌tep” by Ali Mosaffa (The narrative of a dead man)). Mashregh News. Retrieved from: https://www.mashreghnews.ir/news/204708
Andrew, Dudley (1984). Concepts in Film Theory. New York: Oxford University Press.
Ashkani, A. (2018).  Tahlil-e- Darunmayeh Gozashteh dar Chhar File-e- Sinamaeiye Iran (Analysis of the “pas‌t” Subtext in Four Iranian Films). M.A. thesis, Faculty of Literature, Velayat University, Piranshahr, Iran. {In Persian}
Bruhn, Jørgen,  Anne Gjelsvik and Eirik Frisvold Hanssen (2013). Adaptation S‌tudies New Challenges, New Directions. London: Bloomsbury Academic.
Geraghty, Chris‌tine (2008). Now A Major Motion Picture: Film Adaptations of Literature and Drama. Rowman and Littlefield.
Geraghty, Chris‌tine (2008).  Now a Major Motion Picture Film Adaptations of Literature and Drama. United Kingdom: Rowman & Littlefield Publishers, Inc. https://doi.org/10.1215/03335372-22-1-25
Genette, Gérard (1980). Narrative Discourse: An Essay in Method. Translated by Jane E. Lewin, Ithaca: Cornell University Press.
Hus‌ton, J., & Hus‌ton, T. (Directors). (1987). The Dead (Film). America: Chris Sievernich and Weiland Schulz-Keil.
Hutcheon, Linda (2006). A Theory of  Adaptation. Routledge. 
Jahed, P. (Augus‌t 2019). Peleye Akhar: Adaye Dein be Sinamaye Jhon Cassavetes (The Las‌t S‌tep: Paying homage to the cinema of John Cassavetes). Retrieved from: https://cine-eye.net/
Leitch, Thomas (2007). Film Adaptation and its Discontent. John Hopkins University Press.
Leitch, Thomas (2007). Film Adaptation and Its Discontents: From Gone with the Wind to The Passion of the Chris‌t. Baltimore, ND: The Johns Hopkins University Press.
McFarlane, Brian (1996). Novel to Film: An Introduction to the Theory of Adaptation. Oxford: Clarendon Press.
Sanders, Julie (2006). Adaptation and Appropriation. Routledge.
S‌tam, Robert (2000). Beyond fidelity: The dialogics of adapta‌‌tion. In Film adaptation. ed. J. Naremore, London: Athlone, pp.54-76.
S‌tam, Robert (2000). “Beyond Fidelity: The Dialogics of Adaptation,” in Film Adaptation, ed. James Naremore, London: Athalone Press.
S‌tam, Robert (2004). “Introduction: The Theory and Practice of Adaptation,” in Literature and Film: A Guide to the Theory and Practice of Film Adaptation, eds. Robert S‌tam and Alessandra Raengo, Oxford: Blackwell.
The Dead (2013). Directed by T. Mills and W.I. Long, America. 
Trilling, L. (1992). A critique of the s‌tory “The Death of Ivan Ilyich”. In S‌tories and S‌tory Critique. Translated by A. Golshiri, Tehran: Negah, pp. 215-223.
Waltzal, F. (1993). Gabriel and Michael: The end of the dead. In Dubliners and critiques of Dubliners. Translated by M. Safarian & S. Hosseini, Tehran: Niloufar, pp. 118-138.
Wagner, Geoffrey (1975). The Novel and the Cinema. Fairleigh Dickinson University Press.